Söndag 17 oktober Givet – Haybes
Trip; 13 nm Totalt: 763 nm 6 slussar
Äntligen öppnades slussarna, 1 dag försenade, och vi fortsatte färden in i Frankrike tillsammans med 2 svenska segelbåtar. Dagens utmaning blev en smal 500 m lång tunnel utan belysning. Bara att styra mitt i och lysa med strålkastare vid behov. Spännande! Tråkigt väder och bara 7 grader. I Frankrike blev slussarna betydligt mindre, bara 30 m långa och 5 m breda slusskammare. De flesta är obemannade och man styr slussningen själv m.h.a. en fjärrkontroll som man har med sig. I dagens sista sluss gick allt bra tills portarna skulle öppnas efter vattenpåfyllningen. Inget hände! Vi fick vänta 1 timma tills personalen kom och öppnade manuellt. Tur att vi inte har någon brådska.
Sunday 17 October Givet – Haybes
Trip: 13 nm Total; 763 nm 6 locks
Finally the locks were opened, 1 day later than planned, and we continued into France together with 2 Swedish sailing yachts. Today’s challenge was a narrow 500 m long tunnel without light. Just to keep in the middle and use the torch when needed. Thrilling! Gloomy weather and only 7 degrees C. The locks are much smaller in France, only 30 m long and 5 m wide lock chambers. Most are unmanned and you operate with a remote control, which you bring along. In today’s last lock everything went according to the book until the gates were supposed to open. Nothing happened! We had to wait 1 hour until the staff came and opened manually. Luckily we are not in a hurry.Första franska slussen First French lock |
Förbereder för tunneln Preparing for the tunnel |
Tunneln The tunnel |
Typ holländsk bro Bridge - Dutch type |
Fast i slussen Stuck in the lock |
Hej!
SvaraRaderaSåg att ni lagt till sida med tidigare båtar. 3:an hade segelnummer 93...
/Hannes