Måndag 2 april 2012 Lagunen, St. Martin
Trip: 0 nm Totalt: 7305 nm
Vi har nu legat för ankar inne i lagunen på
St. Martin i en vecka. Tiden går fort. Varje dag är fylld av utflykter, inköp,
båtunderhåll och samvaro med trevliga båtgrannar. Två dagar hyrde vi bil och utforskade ön samt
passade på att storhandla. Här har vi åter hittat en stor och fräsch
supermarket, där det är ett nöje att handla mat. Stor skillnad mot Antigua och
Barbuda som hade väldigt torftigt utbud.
4 kryssningsfartyg vid pirarna i bakgrunden 4 cruising ships at the jetties in the background |
Domstolshuset i Phillipsburg Court house in Phillipsburg |
Här säljs juveler och elektronik skattefritt Here you can buy tax free jewelry and electronics |
Halva ön och lagunen är fransk och den andra
halvan är holländsk och heter Sint Maarten. Bägge delarna är skattefria och har
numera ett gemensamt inklareringssystem.
Har man väl klarerat in får man röra sig fritt över gränsen, som bara är en
skylt vid vägkanten. Som seglare bör man vara uppmärksam på gränsen, för på den
franska sidan ankrar man gratis medan holländarna tar betalt.
Gräns mellan franska och holländska delen Border between French and Dutch part |
Lagunen är snarare en 5 km lång insjö
med saltvatten, men bara 3 m djup. Det känns olustigt att gå med båten när man
hela tiden ser botten. Man går in genom en öppningsbar bro antingen på den
holländska eller franska sidan. Runt lagunen ligger flera marinor med lyxiga
yachter. Vi med mindre kassa ligger för ankar liksom hundratals andra båtar. På
de smala landremsorna med kritvit sand som omger lagunen, finns hela skalan
från lyxhotell med golfbanor, jättebungalows skyddade av höga murar, ner till lokalbefolkningens
enkla hus och förfallna ruckel. Gamla vulkantoppar reser sig mot himlen på de
centrala delarna av ön. Vegetationen består av gräs, buskar och kaktusar.
Lagunen / The lagoon |
Bropassage / Passing the bridge |
Strax intill oss ligger flera svenska
båtar, Unicorn med Anna-Karin och Håkan från Göteborg, Miss Blue med Ritva och
Bengt också från Göteborg, Frideborg med Moniqa och Stig från Åhus. Pia med
Ulla och Pekka från Stockholm har redan seglat vidare norröver. Det har blivit många ”sundowners” i varandras
båtar där tips och erfarenheter har utbytts.
Varje morgon kl 08 finns ett svenskt
kontaktnät på kortvågsradion på 8182 kHz. Man håller kontakt med sina seglarvänner,
berättar var man befinner sig och om sina planer, och får förhoppningsvis svar
på frågor om inklarering, hamnar, ankarplatser m.m. Radiotäckningen varierar men är ofta så bra
att vi kan samtala med båtar så långt bort som Grenada, Bahamas och Panama. Vi
deltar också i ett engelskt nät kl 09 på 8161 kHz med samma innehåll. Dessutom
finns ett dagligt lokalt mötesforum på
VHF kanal 14 där seglare köper och säljer prylar och utbyter information. Hela morgonen går till att lyssna och delta
i radionäten.
Vädret har slagit om till svaga vindar.
Varje natt kommer en välbehövlig regnskur. Dagarna har omväxlande sol och moln,
vilket är tur för annars hade det varit för varmt, 26-28°C är
lagom. Badvattnet i lagunen håller 27°C, men inbjuder bara till korta
simturer då det är ganska grumligt i lagunen.
Här finns två stora
båttillbehörsaffärer, Budget Marine och Island Water World där vi köpte en
massa båtprylar skattefritt. Saker går sönder hela tiden. Miljön med
saltvatten, fukt och sol tar hårt och dessutom är det si och så med kvalitén på
båtprylar. Ankarwinschen har varit det största problemet med ett strejkande solenoid/relä.
Ibland går den upp, ibland ner och oftast inte alls. Det har blivit många
jobbiga ankarupptagningar för hand med 20-30m kätting. Tillverkaren vill inte
byta ut reläet, fast de är medvetna om att vår modell har problem. Givetvis har
garantitiden gått ut. Skriftväxlingen med tillverkaren fortsätter.
Det stora folknöjet är att stå vid
staketet i änden av flygplatsens startbana. Man står då bara 100 m bakom
flygplanen och har en smal sandstrand bakom ryggen och där bakom havet. När
jetmaskinerna drar på för fullt vid starten, gäller det att hålla sig fast när
motorernas heta luftströmmar virvlar upp sanden ,som pepprar huden som vassa
nålar, för att inte tala om det
öronbedövande vrålet. Jättekul!
Monday
2 Apr 2012 The Lagoon,
St. Martin
Trip:
0 nm Total: 7305 nm
We have now been at anchor in the lagoon
in St. Martin for a week. Time flies. Every day is filled with excursions,
shopping, boat maintenance and socializing with nice boat neighbours. We rented
a car for two days and explored the island and made some big provisioning. Here
we have found a large and well stocked supermarket, where it was a pleasure to
buy food. Great difference to Antigua and Barbuda which had very limited
supplies.
Half of the island and the lagoon is
French and the other half is Dutch and is called Saint Maarten. Both parts are
tax free and have nowadays a common custom clearing system. When you have made
your clearance, you may move freely over the border, which is just a sign at
the side of the road. As a sailor you should take notice of the border line, as
you may anchor for free on the French side while the Dutch will charge you.
The lagoon is more like a 5 km long lake
with sea water, but only 3 m deep. It is not a good feeling to sail when the
bottom is visible. You enter the lagoon through a moveable bridge either on the
French or Dutch side. Around the lagoon are several marinas with luxurious
yachts. Sailors like us with a tight budget lay at anchor as hundreds of other
yachts. On the narrow stretches of land with white sand surrounding the lagoon you
will see all types of buildings from 5-star hotels with golf courses, giant
bungalows protected by high walls to simple houses of the locals and houses in
ruins. Old volcanoes rise up to the sky on the mainland. The vegetation
consists of grass, bushes and cacti.
Several other Swedish yachts are at anchor close by. There have been
several common sundowners where we exchange info and experiences.
Every morning at 08 there is a Swedish
radionet on shortwave 8182 kHz. You are in touch with your sailing friends,
give position reports and plans, and hopefully get answers to your queries of
clearance, ports, anchorages etc. The radio coverage varies but gives often
possibility to communicate with yachts as far away as Grenada, Bahamas and
Panama. We also participate in an English net 09 am on 8161 kHz with the same
content. Besides there is a local daily forum on VHF channel 14 where sailors
buy and sell items and exchange info. The whole morning is spent by listening and
participating in the radio nets.
The weather has changed to light winds.
A well needed squall comes every night. The days are luckily both sunny and
cloudy, otherwise it had been too warm, 26-28°C is just fine. The water
temperature is 27°C but attract only for short swims as the water is
quite muddy in the lagoon.
Here are two large chandleries, Budget
Marine and Island Water World where we bought a lot of stuff tax free.
Equipment does brake down now and then. The environment with salt, high
humidity and sun is harsh, and besides the quality of boat stuff is
questionable. Our windlass has been the major headache with a non working
solenoid/relay. Sometimes it goes up, sometimes down, mostly not at all. It has
caused many hard heavings by hand of 20-30 m anchor chain. The manufacturer is
not willing to exchange the relay although they are aware of problems with our
model. Of course the guarantee period is passed. E-mailing with the
manufacturer will continue.
The great amusement here is to stand
at the fence at the end of the airport runway. You only stand 100 m behind the aircraft
and have a narrow beach behind you and the sea. When the jets set full throttle
when starting, you have to hold hard when the jetblasts from the engines hit
you and whirl up the sand that feels like needles hitting your skin, not to
mention the deafening noise. Great fun!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar