Vår
seglats fortsätter utmed den höga branta Algarvekusten med grottor
och insprängda sandstränder. Många båtar går ut med turister för
att bese naturens konstverk. Äntligen har vi nått värmen,
temperaturen pendlar mellan 25 och 30 grader och livet leker. Detta
är belöningen efter vår långa seglats.
|
Algarvekusten |
|
Populärt turistmål |
Alla
hamnar utmed Algarvekusten ligger några kilometer upp i floder. Ofta
med en grund sandbank vid mynningen med stark tidvattenström. Så
även här får man ha koll på tidvattnet. Lagos är en populär
övervintringshamn för seglare. Många svenskar njuter av värmen
här medan snöblasket vräker ner i Sverige.
|
Balkonger i Lagos |
|
Arabiskt inslag i arkitekturen |
|
Väskor gjorda av kork |
Utanför
Faro finns ett stort delta där man kan segla i skyddade vatten. Det
är ett populärt område med många ankarliggare. Vid gränsfloden
mellan Portugal o Spanien har man ett annorlunda sätt att fiska.
Backande fiskebåtar skrapar botten med stora stålkorgar och suger
upp bottensedimentet. Vi får aldrig klart för oss vad de fiskar.
|
Fyren utanför Faro |
|
Bottenskrapning av backande fiskebåt |
Dagsetapper
med mestadels motorgång i stiltje tar oss närmare Medelhavet. I
Cadiz i sydvästra Spanien vilar historien tung. Silver
och guld från Sydamerika skeppades in till Cadiz, lastades över på
mindre båtar och fördes 100 km uppför floden Guadalquivir till
Sevilla. Under 1500-talet var Sevilla landets centrum för handeln
med kolonierna i Amerika.
Kvällsvandring
i gamla stan som vimlar av folk och uteätare.
|
Marinans receptionsbrygga i Cadiz |
|
Fick fisk av en glad fiskare som nyss kommit in |
|
Cadiz stolta katedral |
|
Utställning med Henry Moores konstverk |
Cabo
Trafalgar passeras. Här stod det stora sjöslaget i oktober 1805 där
Englands flotta under ledning av amiral Nelson mötte en
spansk-fransk flotta. Nelson lät hissa signalen ”England expects
that every man will do his duty” varpå Engelsmännens 33 skepp
använde en ny anfallsteknik och smulade sönder motståndarnas 41
skepp. Nelson förlorade inga egna skepp, men blev själv träffad av
en skarpskytt och dog.
För
att komma i rätt tid till Gibraltarsundet och dess starka
tidvattenströmmar, lämnar vi den sista hamnen på Atlantsidan,
Barbate, i mörkret före gryningen. Motorgång i motvind. Vi kommer
för tidigt till sundet och får alltså ingen hjälp av medström.
Afrika syns inte i diset. Hör på VHF-en att man siktat en gummibåt
med förmodade flyktingar utanför Marockos kust. En
räddningsoperation dras igång med båtar och helikopter.
Återser
Gibraltar. Fem år tidigare var vi här med vår förra båt Xavita
på väg till Karibien. Även nu är bukten full av fartyg som
bunkrar billigt bränsle. Även vi fyller tanken med diesel för 5
kronor/liter. När vi anropar marinorna får vi besked att de är
fulla och att man måste boka plats i förväg. Istället går vi
till grannstaden La Linea på spanska sidan och lägger oss i den
halvtomma nybyggda marinan. Härifrån är det gångavstånd till
Gibraltar. Vägen mellan La Linea och Gibraltar går tvärs över
flygplatsens landningsbana. Rödljus och bommar när planen startar
och landar. Men de långa bilköerna beror på den engelska noggranna
kontrollen av alla som ska in i Gibraltar. Massor av spanjorer
pendlar varje morgon till sina arbeten i Gibraltar.
|
Många fartyg till ankars utanför Gibraltar |
|
Gibraltar i dis |
|
Gibraltarklippan |
Gibraltar
är liksom Kanalöarna en självständig del av Storbritannien, med
eget parlament och egna sedlar. Men det är det enda engelska området
med högertrafik.
|
Engelsk VA-installation |
Engelsmännen
fick Gibraltar vid freden i Utrecht 1713. Spanjorerna försökte
återerövra klippan under de följande åren, varför engelsmännen
började bygga tunnlar i klippan. Med enkla handverktyg
hackade man ut tunnlar och rum i den mjuka kalkstenen för att få
skydd för spanjorernas anfall. En snilleblixt gav dem idén att göra
öppningar ut från tunnlarna, ställa stora kanoner i öppningarna
och beskjuta spanjorerna uppifrån. Engelsmännen var så
framgångsrika att de lyckades försvara klippan ända fram till
idag.
Under
andra världskriget byggdes ytterligare bergrum med förläggningar
för 20.000 soldater, förråd och sjukhus.
|
Kanonuppställningar i bergrum från 1700-talet |
|
Tunnelsystem från Andra Världskriget |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar