Här kan du följa vår segling till Medelhavet.
Vi har bytt till ny båt s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Av praktiska skäl använder vi vår förra båts, s/y Xavita, hemsida.

Here you can follow our sailing from Sweden to the Mediterranian.
We have a new yacht s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Of practical reasons we are still using the homepage of our previous yacht s/y Xavita.


Klicka på bilderna föratt se dem i större format. NOTE! Click on the photos to have a larger image.

lördag 6 november 2010

Reims - Chalon sur Marne

Söndag 24 oktober – Lördag 6 november             Reims – Chalon sur Saône
Totalt: 1143 nm              241 slussar
Äntligen är vi tillbaka i den civiliserade delen av världen. Floden Saone, en biflod till Rhone, flyter genom större städer med tillgång till internet, även om det ibland innebär att man får gå till McDonalds.
 Sedan sist har vi gått genom ett antal små och smala kanaler: Canal de l’Aisne à La Marne, Canal lateral à la Marne och Canal entre Champagne et Bourgogne, alla med uppåtslussning. Vid ett pråmmöte dunsade vi i botten, båten krängde till, men fastnade inte. Det lät som sandbotten och förmodligen har vi bara skrapat av lite bottenfärg.
Reims ståtar med en mycket fin katedral. Den började byggas på 400-talet och utvidgades under århundradena. Först på 1200-talet fick den dagens utseende. Fasaden och interiören pryds av 2.300 skulpturer. Den mest berömda är den leende ängeln. Mycket vackra målade fönster med både bibliska motiv och bilder från champagnetillverkning (!). Reims är ju huvudorten i provinsen Champagne. Den berömde konstnären Marc Chagall har skapat fönstren i koret.

Sunday 24 October – Saturday 6 November             Reims – Chalon sur Saône
Total: 1143 nm              241 locks
Finally we are back in the civilized world. The river Saone flows through bigger cities with internet service, although we have to go to McDonalds sometimes.
Since last we have passed a number of small and narrow canals: Canal de l’Aisne à La Marne, Canal lateral à la Marne and Canal entre Champagne et Bourgogne, all with ascending locks. When we once met a barge we hit the bottom, heeled over, but were not stuck. Probably sand bottom, and no damages apart from some missing antifouling.
Reims has a very nice cathedral. Construction started in the 5th century and was expanded during several hundred years. Not until the 13th century it had the shape and look of today. The facade and interior is adorned with 2,300 sculptures. The most famous is the smiling angel. Many beautiful stained windows with motives from the bible and the production of champagne (!). Reims is the capital of the province Champagne. The famous painter Marc Chagall has created the stained windows in the choir.

Katedralen i Reims
Reims cathedral

Kyrkofönster av Marc Chagall
Stained windows by Marc Chagall
 Ibland plockas de hopfällbara cyklarna fram och vi tar oss en tur. Vi inspireras av alla motionscyklister som far fram utmed kanalerna på racercyklar iklädda färgglada cykeldressar.
En vecka har vi gått genom provinsen Champagne, men var är alla vingårdar? Vi ser bara majsodlingar! Skördetid, traktorerna går i skytteltrafik med säd till de många silona utmed kanalen. Trots höst är det ett rikt fågelliv i kanalerna. Förutom änder, skarv och skrakar är det mycket gäss, för att inte tala om hägrarna som står som stela pinnar i strandkanten och lyfter alldeles framför oss. Även kungsfiskaren har visat sig, och flera V-formade transtreck har synts på kvällshimlen.

Sometimes the foldable bicycles are used for a tour. We are inspired by all cyclists training along the canals on racing bikes and fancy dresses. One week is spent in the Champagne province, but where are all vineyards? We see only corn fields! Harvesting time, tractors are continuously bringing cereals to many silos along the canals. Although autumn, there are many birds in and along the canals. Beside ducks, geese and…(I don’t know the English names)…there are herons standing stiff on the banks and flying away just in front of us. The kingsfisher has also shown up and several V-formations of cranes have been seen in the evening sky.


Häger
Heron
Torkel och Jon från Göteborg med ”Ocean Orchestra”, en Vancouver 27, slår följe med oss. Sedan tidigare går vi tillsammans med den svensk/holländska ”Kahiba” med australisk flagg.

Another Swedish sailing yacht is joining us, thus we are three yachts forming a group of viking invaders.

s/y Ocean Orchestra

Kahiba, Xavita, Ocean Orchestra
Vid resans högsta punkt, 340 m över havet, går kanalen genom en 5 km lång tunnel. Visserligen upplyst och enkelriktad, men man ser inte öppningen i andra änden. Det gäller att hålla tungan rätt i mun om man inte skall törna in i sidorna. Efter tunneln är det bara nedåtslussning hela vägen till Medelhavet. Man behöver bara hålla fast i en stege medan båten sakta och stilla sjunker i slusskammaren.   

At the highest point of our journey, 340 meters above sea level, the canal passes through a 5 km long tunnel. Although illuminated and with one way traffic you cannot see the light in the other end. You have to steer carefully not to bump into the sides. After the tunnel it’s only descending the whole way to the Mediterranean. You only have to grab a ladder and hold on to it while the yacht is descending calmly in the lock chamber.


Tunnelmynning
Tunnel entrance
5 km tunnel
 

Inga linor behövs vid nedåtslussning
No lines needed when descending
Ibland kan det vara mycket trångt i kanalen, speciellt om det pågår muddringsarbeten. Inte vill de flytta på sig när det kommer en liten segelbåt. Det blir till att knö sig förbi och försöka hålla ner fendrarna så gott det går medan man plöjer sig fram genom dyn.

Sometimes it’s very narrow in the canals, especially if there is  ongoing dredging works. They do not want to give way for a little sailing yacht. You have to squeeze alongside and press down your fenders  while ploughing trough the muddy bottom.

"Knöande" förbi en pråm
Squeezing along a barge

Fendrarna trycks upp
Fenders pop up

Kanalmuddring
Dredging works in the canal
Efter 230 slussar kommer vi ut i floden Saone, biflod till Rhone. Bred och stilla flyter den långsamt fram mellan åkrar och fält. Återigen stora slussar, men det är långt mellan dem. Pråmarna lyser med sin frånvaro. Nu är det verkligen höst här också, de flesta träd har fällt bladen. Dagarna kan dock vara varma med +18 grader. Traktens vin förgyller måltiderna.

After 230 locks we arrive  in the river Saone, tributary to river Rhone. It goes wide and slowly between fields and meadows. Once again large locks, but with great distances in between. The barges are not to be seen. Now the autumn is here too, most of the trees are without leaves. Sometimes it´s quite warm +18 degrees centigrade. The local wines highlight the meals.    

Firar att uppåtslussningarna är avklarade
Celebrating that we have finalized the ascending locks 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar