Här kan du följa vår segling till Medelhavet.
Vi har bytt till ny båt s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Av praktiska skäl använder vi vår förra båts, s/y Xavita, hemsida.

Here you can follow our sailing from Sweden to the Mediterranian.
We have a new yacht s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Of practical reasons we are still using the homepage of our previous yacht s/y Xavita.


Klicka på bilderna föratt se dem i större format. NOTE! Click on the photos to have a larger image.

fredag 7 mars 2014

San Blas 3

Fredag 7 mars 2014                  Providencia
Trip: 260 nm                               Totalt: 10820 nm

Vraket vid Dog Island i San Blas blev en överraskning. Det ligger på några få meters djup och är översållat av färggranna koraller och mycket fisk simmar omkring i håligheterna. Den lilla ön är överfull av dagsturister som körs ut i små motorbåtar från fastlandet.  

Dog Island
Färggranna koraller på vraket
Colourful corals on the wreck
Fisk på vraket / Fish on the wreck
Chichime Cays blir det sista besöket bland de yttre reven i San Blas. Här ligger många segelbåtar tätt ankrade. Som vanligt hittar vi en plats längst in i lagunen dit få andra vågar gå. Även här ligger några segelbåtsvrak uppkastade på revet.

Chichime Cays
Fastän vi seglar vidare inom Panama måste vi klarera ut från provinsen San Blas för att sedan klarera in en dagsetapp senare i provinsen Portobelo. Vid utklareringen fyller den stackars tjänstemannen i 9 olika dokument för hand. Också ett sätt att hålla folk sysselsatta och arbetslösheten nere.

Välsmakande bananer / Tasty bananas
Portobelo är en gammal stad. Columbus upptäckte den skyddade viken under sin fjärde och sista resa 1502. Den blev med tiden den viktigaste utskeppningshamnen för guld och silver från Sydamerika till Spanien. Ibland väntade så mycket guld på utskeppning att det fick lagras på gatorna. Flera fort byggdes runt viken för att skydda hamnen. Men den förslagne piraten Henry Morgan anföll staden från landsidan. Numera är staden ett sömnigt litet samhälle med 3 gator och 5 kinesägda mataffärer. 

 Fort i Portobelo / Fort in Portobelo
Portobelo
Captain Jack’s bar
I hamnviken ligger sedan en tid 3 svenska båtar Harmony med Peter, Rebecca med Roland och Mate med Tomas och Christina. Fascinerande människor som valt att tillbringa en stor del av sitt liv i Central- och Sydamerika. Här mellanlandar också de svenska båtarna Liv, Caminante, Litorina och Frideborg, alla på väg till Panamakanalen och Stilla Havet.

Ankarliggare i Portobelo / Portobelo anchorage

Regnskogsvandring, obs flickan i rosa tröja
Trekking in the rainforest. Note the girl in pink shirt

En av de otroligt dekorerade gamla amerikanska skolbussarna tar oss till Quatro Alto, ett stort köpcentrum i Colons utkant där vi fyller kundvagnen till bredden och kassörskan gör stora ögon.

 Buss till Colon / Bus to Colon



Utanfoer supermarket / Outside the supermarket
Får allting plats i jollen? / Is there space enough in the dinghy?
Efter en vecka med trevligt umgänge i Portobelo lämnar vi ankarviken och seglar i frisk bidevind i två dygn norröver till ön  Providencia utanför Honduras östra kust. Providencia och grannön San Andres tillhör faktiskt Columbia fastän de ligger långt från hemlandet. Kan det bero på att man förväntar sig olje- och gasfyndigheter i området?

Xavita
Providencia
Piraten Henry Morgan hade Providencia som bas. Flera platser på ön bär hans namn bl.a. ett 15 m högt klippblock i strandkanten. Kanske satt han här och spanade efter skepp att plundra. Idag har man rest en madonnastaty högt på en udde i närheten. Är det för att sona hans brott?  

Morgans Head

Madonnastaty högt upp på udden
Madonna statue high up on a headland
Providencias västra kust / West coast of Providencia
Vår lotsfisk hänger fortfarande med trots två dygns segling i 6 knop.

  


Friday 7 March, 2014              Providencia
Trip: 260 nm                               Total: 10820 nm

The wreck at Dog Island in San Blas was a surprise. It lies on a few meters depth and is covered by colorful corals and lot of fishes swims around in the openings. The small island is crowded by day tourists who are coming by small motor launches from the mainland.

Chichime Cays is our last stop at the outer reefs in San Blas. Many yachts are closely anchored here. As usual we find a place at the bottom of the lagoon where others are not willing to go. Also here some yachts are wrecked on the reef.

Although proceeding inside Panama we have to clear out from the province San Blas and clear in after a day sail into the province Portobelo.  During clearing out the poor officer has to fill in 9 different documents by hand. This is also a way to keep people busy and unemployment down.  

Portobelo is an old town. Columbus discovered the protected bay during his fourth and last voyage in 1502. By time it became the most important harbor for shipping of gold and silver from South America to Spain. Sometimes there was that much of gold waiting for loading that it had to be stored on the street. Several forts were built around the bay to protect the harbour. But the brave pirate Henry Morgan attacked from the other direction, over the hills. Nowadays the town is a sleepy small village with 3 streets and 5 food shops all owned by Chinese.

Since a time there are 3 Swedish yachts in the bay, Harmony with Peter, Rebecca with Tomas and Mate with Tomas and Christina. Fascinating persons who have chosen to spend a great part of their lives in Central and South America. The Swedish yachts Liv, Caminante, Litorina and Frideborg make stopover here underway to the Panama Canal and the Pacific.   

One of the incredibly decorated old American school buses takes us to Quatro Alto, a large shopping center close to Colon, where we fill up the shopping cart and the cashier makes great eyes.

After a week with nice friends in Portobelo we leave the anchorage and sail in a fresh breeze close hauled during two days northward to the island Providencia outside the east coast of Honduras. Providencia and the neighboring island San Andres are in fact part of Colombia although they are far from the homeland. Could the reason be expectations of future findings of oil and gas in the area?

The pirate Henry Morgan had Providencia as his base. Several places on the island have his name, among others a 45 feet high rock at the beach. Maybe he was sitting here looking for ships to be captured. Today there is a Madonna statue high up on a nearby headland. Could the reason be to make good his crimes?

Our pilot fish still clings to the keel in spite of two days sailing in 6 knots.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar