Här kan du följa vår segling till Medelhavet.
Vi har bytt till ny båt s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Av praktiska skäl använder vi vår förra båts, s/y Xavita, hemsida.

Here you can follow our sailing from Sweden to the Mediterranian.
We have a new yacht s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Of practical reasons we are still using the homepage of our previous yacht s/y Xavita.


Klicka på bilderna föratt se dem i större format. NOTE! Click on the photos to have a larger image.

fredag 7 oktober 2011

Madeira

        Vi tyckte Porto Santo var fantastiskt, men Madeira är det mest fantastiska vi upplevt hittills. Vilken otrolig natur och växtlighet! Vi har hyrt bil i några dagar och kört utmed kusten och uppe på högplatån på 1.000 m höjd, på slingrande smala alpvägar och på 4-filiga motorvägar, som löper runt ön över boar och genom tunnlar. Vandrat utmed levador och lyssnat på fadosång.

Funchal

Gamla stan i Funchal / Funchal's old town
Gränd i Funchal / Small alley in Funchal

En av många målade dörrar i Funchals gamla stad
One of many painted doors in Funchal's old town

Folkdans / Folk dance

Madeiralagret inspekteras / The madeira store is controlled
Typisk kustlinje / Typical coast line

Orkidé / Orchid
       De svaghjärtade tar linbanan upp till trädgårdarna, medan de modiga kör bil upp i branta backar som kräver körning på ettans växel. Är man ännu modigare gör man en slädfärd tillbaka till centrum nerför de branta backarna. De skickliga slädstyrarna ser till att man inte krockar med bilarna i gatukorsningarna.
       Levada är en bevattningskanal som leder vattnet från dammar högt uppe i bergen och flera kilometer ner till terrasserade odlingar nere i byarna. Framföralt leds vattnet från den regnrika västsidan till den torrare sydostsidan, där större delen av befolkningen bor. Redan vid den första bosättningen på 1500-talet började de byggas och har byggts fram till 1900-talet. Över 2.000 km levador finns idag. Kanalerna har murats upp eller huggits ut ur de branta bergsväggarna. Bredvid levadan löper en smal gångstig för underhållsarbeten, och det är mycket populärt att vandra utmed dessa. Byggaren Johan förstår inte hur man kunnat bygga levadorna och gångstigarna på lodräta bergsväggar för hundratals år sedan. Allt byggmaterial måste ha burits på plats, det finns inte ens utrymme för en åsna på de smala stigarna.

Dalgång  i det inre av Madeira / Valley in central Madeira 

Levadavandring / Levada walk

Smal gångstig bredvid vattenkanalen
Narrow path beside the water channel

Paus vid "25 vattenfall" / Break at the "25 water falls"
Levadan slingrar sig utmed bergsstupet
The levada runs along the steep mountain wall
Ovanför molnen / Above the clouds


Djupa dalar med bosättningar på botten
Deep valleys with settlements at the bottom
      Fadosången sjungs med en djup intensitet och handlar givetvis om kärlek, lidelse, svartsjuka och hat, därav de starka känslorna. På den restaurang vi besökte sjöng man fadosången växelvis mellan artisterna och personalen och alla matgästerna stämde in i refrängerna.

Vild kust vid ostudden / Wild coastline at the eastern point

Landnngsbanan är förlängd med ett pelardäck ut i havet
The landingstrip is extended with a concrete deck out in the sea

Motorvägen går över broar och genom tunnlar
The highway runs over bridges and passes through tunnels
      Eftersom marinan i Funchal är överfull och dessutom reserverad för deltagarna i Mini Transat, en galen segeltävling till Brasilien i små enmans 6,5 meters båtar, ligger vi i den nya marinan Quinta do Lorde vid Madeiras ostudde. Hela fyra svenska segelbåtar i marinan! Vi är t.o.m. fler än fransmännen, som annars dominerar stort i alla hamnar.
      Vår motor fungerar normalt igen. Elektronikboxen kom punktligt från Sverige och Volvo Pentas mekaniker monterade den snabbt. Ett nytt startbatteri har det också blivit.
      Till Madeira vill vi gärna återvända. Detta brev skrivs på väg mot Gran Canaria på ett gungande hav. Ett djupt lågtryck vid Azorerna har skapat stiltje och/eller motvindar i flera dagar och fördröjt vår avseglats. När vi nu är på väg är det mycket motorgång i svaga vindar under de 3 dygn som färden varar. Stjärnorna visar vägen över det ödsliga Atlanten.


      In our opinion Porto Santo was fantastic, but Madeira is the most fantastic place we have ever seen. What a nature and flora! We have rented a car for some days and driven along the coast and high up on a plateau at 1.000 m altitude, on winding narrow mountain roads and on 4-lane highways going around the island on bridges and through tunnels. Walking on levadas and listen to fado songs.
    Both Madeira and Porto Santo is created by many volcanos, rising up from the sea 6 million years ago. The lava poured out from the vulcanos and created the shape of the island. Movements in the earth caused cracks that created the deep narrow valleys. The high mountains force the humid Atlantic air to rise, vapor in the air condensates to clouds and rain.  This causes the haze and clouds
that crowns the island. Due to the rain the island is very green and has a favorable climate. There are several botanical gardens and also an orchid garden with most fantastic flowers.
       The faint hearted takes the cable car up to the gardens while the brave ones drive by car up the steep hills demanding driving on the lowest gear. If you are even more brave, you will make a sleigh ride down the steep hills to downtown. The skilled sleigh guides avoids collision with cars in the street crossings.
     Levada is an irrigation channel leading the water from dams high up in the mountains several kilometers down to the cultivated terraces in the villages. Mainly the water is channeled from west side with lot of rain to the drier southeast side were most of the inhabitants are living. The construction works started already at the first colonization in the 16th century and continued into the 20th century. There are more than 2,000 km of levadas today. The channels are built up or carved out of the steep mountain walls. Along the levada there is a walking path for maintenance work. This path is used for the famous levada walks and it is very popular to walk along these. The civil engineer Johan does not understand how it was possible to build the levadas and the paths on vertical mountain walls several hundred years ago. All construction material must have been carried in place, there is not even space for a donkey on the narrow paths.
        The fado songs are sung with great intensity and is of course about love, passion, jealousy and hate, that’s why the strong feelings. In the restaurant we visited the fado was sung between the artists and the servants and all guests took part in the refrains.
       As the marina in Funchal was crowded and also reserved for the Mini Transat, a crazy single handed sailing race to Brazil with small 6.5 meter yachts, we are berthed in the new marina Quinta do Lorde at Madeira’s east point. Totally four Swedish sailing yachts in the marina! That’s even more than the French who dominates in all harbors.
   Our engine works again. The electronic box came on schedule from Sweden and Volvo Penta´s mechanic installed it quickly. A new start battery is also installed.
       We would love to return to Madeira. This letter is written underway to Gran Canary on the rolling sea. A deep depression at the Azores has caused calm weather or winds on the nose in several days and delayed our departure. When finally underway we have a lot of engine hours in light breezes during the 3 days to Gran Canary. The stars guide us over the deserted Atlantic. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar