Här kan du följa vår segling till Medelhavet.
Vi har bytt till ny båt s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Av praktiska skäl använder vi vår förra båts, s/y Xavita, hemsida.

Here you can follow our sailing from Sweden to the Mediterranian.
We have a new yacht s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Of practical reasons we are still using the homepage of our previous yacht s/y Xavita.


Klicka på bilderna föratt se dem i större format. NOTE! Click on the photos to have a larger image.

onsdag 21 september 2011

Porto Santo

Onsdag 21 sep 2011
       Vi är fortfarande kvar på lugna fridfulla Porto Santo. Färjan från Madeira kommer in på morgonen och lämnar på kvällen. Turisterna försvinner in till stan eller till badstranden. Här i hamnen, 3 km från staden, är det tyst och lugnt, något som vi uppskattar. Flera kvällar och nätter har det kommit kraftiga fallvindar nerför bergen. Så hårt att vi lagt ut extra mycket ankarkätting, för att vara på säkra sidan att ankaret inte släpper sitt fäste. Ytterligare en svensk seglare har kommit hit, så nu är vi 4 svenska båtar! Bara fransmännen är fler.


Porto Santos hamn / Porto Santo harbor
      Nu har även vi målat vår logga på vågbrytaren. Några av kulörerna har vi med oss ombord, men blått och gult letade vi efter i hela stan. Först efter en taxitur till en affär i stadens utkant kunde de införlivas i samlingen. Det blev många timmars målarjobb. Resultatet blev helt OK tycker vi.


En nöjd målare / A satisfied painter
      Birgitta har konserverat mat i glasburkar i tryckkokaren. Precis som man gjorde på den gamla goda tiden. Hon gör färdiga måltider, som kan ätas varma eller kalla under överhavsseglingar. Hittills har vi sparat dom i ett halvår, och de smakar mycket godare än köpekonserver.
     Vårt elproblem har spridit sig. Efter några dagar till ankars behövde batterierna laddas. Motorstart och allt gick bra en stund, men sen brann motorns elektronikbox, som styr laddning, glödning och motorinstrumenten! Som tur är har vi kunniga människor i vår segelklubb. Efter flera mobilsamtal till Sverige och Tommy, motorexpert, och Björn, elexpert, tror vi att problemen är lösta. Elektronikboxen gick inte att uppbringa i Portugal, utan den kommer med flygfrakt från Sverige. Under tiden har vi gjort en del omkopplingar så att motorn kan köras ändå.


Bränd elektronikenhet till motorn
Burned electronic box of the engine
     Idag hyrde vi en taxi och gjorde en sightseeingtur runt ön tillsammans med Eva, Gunnar, Anki, Beppe och Felix. Rester av vulkankäglor överallt. Det blev branta slingrande vägar genom det torra landskapet. Många semesterbyar, enstaka hotel. Terrasserade bergssluttningar på nordsidan, regnsidan, som tyvärr inte brukas längre. Planterad tallskog med ljuvlig doft.


Gamla vulkaner / Old vulcanos
Eva och Birgitta. Den långa playan i bakgrunden
Eva and Birgitta, The long playa in the background



Wednesday 21 sep 2011
        We are still in nice and peaceful Porto Santo. The ferry from Madeira arrives in the morning and leaves in the evening. The tourists disappear into town or the beach. In the harbor, 3 km from the town, it is quite and calm, what we like. Several evenings and nights there has been strong wind gusts blowing down the mountains. We have set out extra anchor chain to be on the safe side not having the anchor dragging. One more Swedish sailing yacht has arrived, making it 4 Swedish yachts, only outnumbered by the French.
       Now we have also painted our logo on the breakwater. Some of the colors we have onboard, but blue and yellow was not to be found in the town. Not until a taxi ride to a shop outside the town, the missing colors could be added to the collection. Many hours of painting gave a result we find to be OK.
   Birgitta has preserved food in glass jars in the pressure cocker. As was done in the good old days. She prepares ready made meals, which can be served warm or cold during ocean passages. Until now we have saved them during half a year, and they taste much better than the ones bought in shop.
      Our electrical problem has spread around. After some days at anchor the batteries needed charging. The engine was started and run smoothly for a while, but then the electronic box went on fire. The box steers charging of batteries, glowing at start of engine and all engine instruments and controls.  Luckily we have many knowledgeable persons in our sailing club. After some mobile calls to Sweden and Tommy, engine expert, and Bjorn, electrical expert, we believe the problem is solved. The electronic box is not available in Portugal, but will come with airfreight from Sweden. Meanwhile we have done some rerouting of cables , giving the possibility to run the engine.
         Today we rented a taxi to make a sightseeing tour around the island with Eva, Gunnar, Anki, Beppe and Felix. Remains of vulcanos everywhere. Steep winding roads in the arid landscape. Many vacation villages, only some few hotels. Terraced mountain sloops on the north side, the rainy side, that are not cultivated any more. Planted juniper forests with delicious scents.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar