Här kan du följa vår segling till Medelhavet.
Vi har bytt till ny båt s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Av praktiska skäl använder vi vår förra båts, s/y Xavita, hemsida.

Here you can follow our sailing from Sweden to the Mediterranian.
We have a new yacht s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Of practical reasons we are still using the homepage of our previous yacht s/y Xavita.


Klicka på bilderna föratt se dem i större format. NOTE! Click on the photos to have a larger image.

onsdag 1 juni 2011

Tillbaka i drickat / Back in the drink

Äntligen har vi sjösatt. Fortsätter med en del arbeten vid kajen för att bli seglingsklara. Syr en s.k. bimini, solskydd som monteras på bågar över sittbrunnen för att ge skugga. Motor- och riggöversyn. Den italienska extrastarka ankarkättingen dök aldrig upp. Så vi köpte en vanlig kalibrerad kätting i båtaffären. T.o.m. pulpiten är färdig och tillbaka på plats. Bra med ”egen” bil när det är långt till macken och man ska släpa på dieseldunkar. I värmen går kylkompressorn alltför ofta och drar mycket ström, som alltid är en bristvara i en segelbåt. Har därför tilläggsisolerat kylboxen med 20 mm frigolit. Hittar inget bättre isoleringsmaterial här, så det får duga tills vidare. Sätter isoleringen på insidan av boxen för det finns inte plats på utsidan. Därför blir det bara 20 mm för att inte inkräkta för mycket på volymen.
 Igår hade vi faktiskt planerat avsegling, men vädret ville annorlunda. Ett djupt lågtryck passerar och ger oss kraftiga Mistralvindar. Det stämmer som det sägs att i Medelhavet blåser det antingen för hårt eller inget alls. Den hårda vinden har fortsatt idag med över 20 m/sek i byarna och därtill förväntas några regniga och kyliga dagar. Det fina vädret vi har haft i flera veckor tar paus ett par dagar. Men det går ingen nöd på oss så länge Boulangerie (bröd) bilen dyker upp varje dag med färskt bröd.
Nu är det full aktivitet här på varvet. Många båtar sjösätts dagligen med travelliften. Samtidigt är det många båtar som kommer hit för att sätta upp masten efter kanalfärd genom Europa. En del båtar tas upp på land också. Tydligen har de ingen båtplats utan tar upp efter en tidig säsong och undviker den dyra högsäsongen.

Bimini sys med medhavd symaskin
Bimini is made on our sewing machine

Motorunderhåll / Engine maintenance

Riggen kollas / Checking the rigging

Bra att ha ett transportmedel
Luckily we have transport facility

Dagligt brödköp från brödbilen
Daily fresh bread from the bread car
Finally we are back in the water. Continuing at the quay with some works to be ready for sailing. Making a so called bimini, a sunshade on metal arches over the cockpit.  Control of the engine and rigging. The Italian extra strong anchor chain never turned up. Instead we bought a normal calibrated chain at a chandlery. Even our pulpit is ready and in place. We are happy to have a car of our own, which is very helpful when we haul diesel in jerry cans from a petrol station far away. The refrigerator runs too often and consumes a lot of power, which always is scarce on a sailing yacht. That’s why we now have placed additional 20 mm insulation in the box. Could not find the right stuff here, so we put the second best. The extra insulation is glued inside the box as there is no place on the outside. That’s also the reason why it’s only 20 mm, not to take away too much of the volume.
Yesterday we had planned to go sailing, but the weather did not allow. A deep depression is passing and giving us strong Mistral winds. It is true as they say that the Med has either gale or no wind at all. The strong wind has continued today with gusts of Beaufort 9. Besides there will come some rainy and chilly days. Gone is the fine and warm weather we had for several weeks. But we are not sad as long as the Boulangerie (bread) car shows up every day with fresh bread.
Now there is a lot of action at the marina. Several boats are going daily with the travellift into the water.  At the same time there are several boats coming down the European canals and stepping their masts. Also some boats are put on the hard. Probably they do not have a berth but go on the hard after an early season and thus avoiding the expensive high season. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar