Trip: 0 nm Totalt: 9690 nm
Povel
Ramels sång stämmer precis. Vår väg till Curacao gungar verkligen. Rullig slör
med revade segel, regnbyar jagar oss. Fördelen är att det blir en snabb seglats,
6 knop i snitt. Inte dåligt för en gammal dam. I Curacao går vi in genom ett mycket smalt
inlopp till ett litet innanhav, Spanish Water, med många vikar med marinor och
bojade ankringsområden. Här ligger mest holländare och tyskar. En svenskflaggad
trimaran tilldrar sig vårt intresse, men det är återigen en italienare som verkar
ha bekvämlighetsflaggat (!) sin båt i
Sverige. Många båtar ha växt fast med seglare som har stannat här i flera år
att döma av beväxningen på deras bottnar.
Flotta villor omger Spanish Water Spanish Water surrounded by nice bungalows |
Spanish
Water är omgivet av stora flotta villor, hela området är en förstad till Willemstad,
som är huvudorten på ön. Eftersom även Curacao är en del av de Holländska
Antillerna har den samma historiskas bakgrund som de övriga ABC-öarna. I Willemstad
gör sig det holländska inflytandet påmint. Staden är en kopia av Amsterdam med
utsmyckade husgavlar vända mot hamnen, smala gågator och små torg med
uteserveringar. Mycket turister i stan.
Willemstad delas av inloppet till ännu ett litet innanhav med varv och ett raffinaderier längre in. En gångbro flytande på pontoner förbinder stadsdelarna. När ett fartyg ska in eller ut svängs flytbron åt sidan med hjälp av motorer och propellrar i brons bortre ände. Finurligt!
På
lördagskvällen spelar och sjunger musiker i stan. Det kan vara ett svängigt
10-manna band i ett gatuhörn eller en jazzsångerska på en uteservering. Vid
mörkrets inbrott belyses de vackra fasaderna utmed hamnen.
Vi
väntar på avtagande vindar, för Colombias nordudde som vi ska passera är ett
känt blåshål.
Colombias
nordkust täcks inte av några pilotböcker på engelska, men på internet har vi
hittat andra seglares erfarenheter. Den stora frågan är om man skall segla tätt
utmed kusten eller göra en omväg långt ut till havs för att undvika de stora
vågorna som ofta bildas här. Flera båtar ligger här precis som vi och väntar på
ett lämpligt väderfönster.
Tomtenissarna har rast från tomteverkstan They have a break from their workshop |
Kungstärna / Royal tern |
Papegojor äter kaktusköttet / Parrotts feed upon cacti |
Sunday 22
December 2013 Curacao
Trip: 0 nm
Total: 9690 nm
Our sail to Curaco was really rolly. Broad reach
with reefed sails and rainshowers hunting us. The upside is a fast sail, 6
knots as an average. Not that bad for an old lady. We enter Curacao through a
narrow entrance to a land locked lagoon, Spanish Water, with many inlets with
marinas and buoyed anchor areas. Mostly Dutch and German yachts. A trimaran
with a Swedish flag interests us, but once more it is an Italian that has a
Swedish flag of convenience. Many yachts are deep in the mud with sailors
staying here for several years judging from the growth on their hulls.
Spanish
Water is fringed by nice bungalows, the whole area is a suburb to Willemstad ,
the capital. As Curacao is part of the
Dutch Antilles it has the same historical background as the other ABC-islands.
The Dutch influences are striking in Willemstad. The town is a copy of Amsterdam with
ornamented gables facing the harbour, narrow alleys and small squares with open-air
cafés. Many tourists in town.
Willemstad
is divided by the inlet to another land locked lagoon with ship yards and an
oil refinery at the bottom. A pedestrian bridge floating on pontoons connects
the two sides. When a ship is entering or leaving, the floating bridge is turned
to the side by means of engines and propellers at the far end of the bridge.
Very clever!
Saturday
evening musicians play and sing in the town.
It can be anything from a 10 man orchestra in a street corner to a jazz
singer in an open-air café. In the darkness the beautiful facades along the
quays are illuminated.
We are
waiting for lighter winds, as the north headland of Colombia is an area known
for its strong winds. The Colombian north coast is not covered by any pilot
book in English, but we have found experiences of other sailors on internet.
The great question is if to follow the coast closely or to make a diversion out
to the sea to avoid the high waves often created here. Several yachts are as we
waiting here for a suitable weather window.
We wish
all our readers A MERRY CHRISTMAS and A HAPPY NEW YEAR
God Jul och Gott Nytt År till er med!!!
SvaraRaderaÖnskar alla i familjen Kristiansen