Fredag 6 december 2013 Bonaire
Trip: 600 nm Totalt: 9650 nm
Vi startar direkt med en 4-dygnsseglats till Venezuela.
För att förbereda oss ankrar vi i gunget längre ut på redden för att träna upp
sjöbenen.
Slör i lätta vindar på ett tomt hav. Passar på att göra lite pyssel som att sätta
på nytt skyddsöverdrag över några sitsar.
Trip: 600 nm Totalt: 9650 nm
Detta brev kommer efter ett långt uppehåll eftersom vi
har varit utanför civilisationen. Vi har besökt en liten ögrupp, Islas Los
Roques utanför Venezuela. Nu är vi emellertid tillbaks till wifi och internet
på den holländska ön Bonaire. Först
skriver vi om den sista tiden på Antigua och överhavsseglingen till Sydamerika,
resten kommer i senare brev.
Skönt, inga motorproblem vid sjösättningen i år. Till vår
glädje har ingen utrustning eller instrument lagt av under vår frånvaro. Det
var flera år sedan vi hade en sådan problemfri uppstart av säsongen.
Traktordragen transportvagn / Transport within the yard |
En sista strykning under kölen / A last coat under the keel |
Vindgeneratorn får tillbaks sina propellerblad The wind turbine gets its propeller blades |
Nytt sitsöverdrag New protective seat cover |
De nya förseglen drar fint The new headsails have good SHAPEs. |
När vi närmar oss Sydamerika korsas vår kurs av flera
tankfartyg på väg till och från Panamakanalen. Ser dem på vår AIS-skärm, som
visar när vi kommer som närmast varandra och minsta avstånd, anropar varandra
på VHF-radion och beslutar vem som går akter om vem.
Alla medier varnar för Venezuela p.g.a. hög kriminalitet.
Seglare har blivit rånade och beskjutna både till lands och till sjöss. Vi
beslutar därför bara besöka en ögrupp långt utanför kusten.
Vad gör en seglare under en överhavssegling? En dag kan
se ut så här: Först härlig slör i 6 knop. Vinden mojnar och sjögången gör att
seglen börjar slå fram och tillbaka, mycket enerverande. Lovar för att fylla
seglen bättre, det minskar slitaget men ger längre väg mot mål. Efter några
timmars sömn vrider vinden och seglen börjar slå igen. Gippar, många skot och
preventergajar att hantera i mörkret. Pannlampan är toppen vid seglingsmanövrar
i mörkret. Ner i kojen för sömn medan styrman har utkiken. Efter ytterligare en timme mojnar det. Upp
igen och rulla in förseglet och motorgång med inskotad stor. Sjön lägger sig
och akterut syns något konstigt vid horisonten. Är det ett upplyst kryssningsfartyg?
En snabb koll på radar och AIS visar ett tomt hav. Mystiskt! Snart kommer
förklaringen när MÅNEN stiger upp ur havet bakom en molnbank. Fantasin kan
verkligen spela spratt. Så kan en natt förflyta. Vem påstod att det är
långtråkigt på havet? Det finns alltid att göra. Får man en stund över så finns
ett välfyllt bibliotek ombord.
Anpassar segelsättningen så vi anländer till Los Roques
på morgonen. Sjökorten är inte att lita på, öarna kan ligga upp till 10 nm (20
km) fel och fyrarna är inte alltid igång. En bekant gick på revet här i mörker
för några år sedan och båten gick förlorad.
Ögruppen består mest av låga korallrev bevuxna med mangrove, men
huvudön, El Gran Roque, är 100 m hög och syns på långt håll.
I nästa brev om några dagar skriver vi om naturreservatet
Islas Los Roques.
Friday 6
December 2013 Bonaire
Trip: 600 nm Total: 9650 nm
This letter comes after a long break as we have been outside
the civilization. We have paid a visit to the small group of islands, Islas Los
Roques outside Venezuela. Now we are back again to wifi and internet on the
Dutch island Bonaire. To start we write about the last days in Antigua and the
blue water crossing to South America, The remaining parts will come later.
What a relief, no engine
problems during launching this year. Luckily neither equipment nor instruments
has stopped working during our absence. It has been several years from now
since we had such a good start of the sailing season.
We start with a 4 day nonstop
trip to Venezuela. To prepare ourselves we anchor in the swell off the coast to
train our “sea legs”.
Broad reaching in light
winds on an empty sea. Doing some small works underway like new cloth on some
seats.
When approaching South
America our path is crossed by several tankers going to and from the Panama
Canal. They are visible on our AIS screen that shows both when we will be as
closest and also the minimum distance between us. Calling on the VHF-radio and
deciding who passes astern of the other.
All media says that
Venezuela should be avoided due to the high crime rate. There has also been robbing
and shooting at yachtsmen both at sea and ashore. That’s why we decide to only
visit a group of islands far out from the mainland.
What is a sailor doing
during an ocean passage? A normal day can pass as follows: A broad reach in 6
knots as a nice start. The wind drops and the swell makes the sails flogging,
very frustrating. Luff to fill the sails. That lessens the chafing but adds
distance to target. After a couple of hours sleep the wind shifts and the sails
start flogging again. Gybing, many sheets and preventer guys to handle in the
dark. The head torch comes handy. Down
below for some sleep while the mate keeps a look out. After one more hour the
wind dies. Up again and furl the headsail and continue by engine and hard
sheeted main. The swell goes down and something strange is to be seen astern at
the horizon. Could it be a cruise ship
lit up? A quick check of radar and AIS
shows an empty sea. Mysterious! Soon the answer comes when the MOON rises out
of the sea behind clouds. The imagination can really play you a joke. This is
how a night can pass. Who said ocean sailing is boring? There is always
something to do. If there is a moment to
spare, there is a well-stocked library on board.
Adjust the sails so we will
arrive at Los Roques in the morning. The charts are not reliable, the location
of the islands may be up to 10 miles wrong and the lighthouses are not always
working. A friend of us went on the reef
in the dark some years ago and lost his yacht. This group of islands consists
mainly of low coral reefs covered with mangrove, but the main island, El Gran
Roque, is 100 m high and is clearly visible at a distance.
In our next letter we will
tell more about the nature reserve Islas Los Roques.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar