Onsdag 21 maj 2014
Miami, Florida, USA
Tripp: 150 nm
Totalt: 12370 nm
På Kuba har man två olika
valutor, pesos för lokalbefolkningen och konvertibla pesos CUC för
alla utlänningar. En CUC motsvarar ca en US dollar. Alla priser är
satta i pesos. Kostar något 10 så betalar kubanen 10 pesos, medan
vi tvingas betala 10 CUC, och eftersom en CUC motsvarar 24 pesos, så
betalar vi 24 gånger mer än kubanen för samma vara. En av
orsakerna är att en del basvaror är väldigt billiga,
subventionerade av staten, och man vill inte att utlänningar ska få
denna rabatt. Alltså är det väldigt dyrt för oss utlänningar,
samma prisnivå som i USA och Europa. Förvånansvärt eftersom man
vill öka turismen.
Vi har med oss en del pesos som
vi övertagit från en tidigare kubabesökare. Försöker betala med
dessa men lyckas inte. Går då till banken för att växla dessa
till CUC. Men se det går inte, banken växlar inte. Hänvisas till
ett växlingskontor, men där är köerna så långa att vi växlar
på gatan istället.
Biluthyraren påpekar speciellt
att punkteringar får vi bekosta, de ingår inte i försäkringen.
Jaha säger vi och funderar inte vidare på det. Kreditkort
accepteras bara de inte är utställda i USA. Kör västerut på
norra kustvägen. Fyra filer krymper snart till två. Inga problem då
trafiken minskar markant ju längre vi kommer från Havanna. Snart är
det bara vi, hästskjutsar och oxkärror på vägen. Möter enstaka
lastbilar fullpackade med folk stående på lastbilsflaken. Lastbilar
ombyggda till bussar och cykeltaxin i samhällena vi passerar. Vilken
väg, fler och fler hålor, kryssar i 30-40 km/tim från ena vägsidan
till den andra, ibland ut i vägrenen för att komma förbi de
värsta. Får två punkteringar som snabbt lagas i ett skjul.
Förmodligen gamla lagningar som släppte.
Gummiverkstad / Tyre shop |
Dalen med staden Vinales möter
oss med gröna ängar och lustiga bergsformationer, mogotes. Bergen
är mycket porösa och håliga och vi besöker en stor grotta med
båttur på en underjordisk flod. Typisk turistfälla. Vår liftare
som plötsligt är vår guide , betalar 5 pesos i inträde, medan vi
betalar 24 gånger så mycket, alltså 5 CUC. Samma liftare har
givetvis en släkting i staden som driver ett ”casa particular”,
ett privathus med tillbyggda gästrum med bad och luftkonditionering.
Det är billigt och bra så vi stannar över natten.
Mogotes |
Båttur i Indian Cave / Boat ride in Indian Cave |
Casa Particular |
Vår självpåtagna guide, som
talar flytande engelska, tar med oss till en tobaksodling. Provinsen
Vuelta Abaj i Vinales området ståtar med världens bästa tobak för
cigarrtillverkning. Kännarna vallfärdar hit.
I en tobakslada förevisas den
2-3 år långa processen från sådd till färdig cigarr. Bladen
handplockas, först de 2 nedersta, senare mellanbladen, sist de 2-3
översta. Tillverkningsprocessen innefattar bl.a. torkning av
tobaksbladen, sortering, två jäsningsperioder med mellanliggande
mognadslagring. Hela
skörden levereras utan
ersättning till staten och cigarrfabrikerna. 10 % av cigarrerna
kommer tillbaks till odlaren för egen försäljning och för att
täcka odlingskostnaderna. Vi får också se handrullning av
cigarrer, en konst som tar flera år att lära.
Tobaksplanta / Tobacco plant |
Tobaksbladen sorteras/ Sorting of tobacco leaves |
Tobak på tork / Drying tobacco leaves |
Tobaksbladen rullas till cigarr / Tobacco leaves rolled to cigars
|
Provröker olika sorter och köper de finaste cigarrerna, Cohiba Excellento, direkt av tillverkaren för en femtedel av priset i Europa. Lär oss att cigarrer innehåller mycket lite nikotin, då man skär bort nerven i tobaksbladet där det mesta av nikotinet är samlat. Desto finare cigarr desto mindre luktar den.
Från Vinales leder oss en
4-filig motorväg, autopista, till Cienfuego mitt på Kubas sydkust.
Även denna väg är tom på trafik och det blir helt absurt när den
ökar till 6 filer och t.o.m. 8 filer när den passerar utanför
Havanna. I Cienfuego bor vi också i en trevlig ”casa particular”
som vi blev rekommenderade på föregående casa.
När vi svänger in på en
P-plats utanför en restaurang på kvällen kör en scooter in i
sidan på vår hyrbil. Föraren och passageraren kastas i gatan men
klarar sig lyckligtvis med skrubbsår. Eftersom vi fått skador på
bilen måste vi ha en polisrapport. Nu följer ett spektakel utan
dess like. Först en motorcykelpolis, strax ytterligare två. Men de
gör absolut ingenting och förstår inte ett ord engelska. Efter ett
tag kommer en representant från försäkringsbolaget och intervjuar
endast scooterföraren och skriver en rapport som Johan skall
underteckna. Efter visst besvär hittar vi en person på gatan som
hjälpligt kan översätta innehållet som är ensidigt till vår
nackdel för att männen skall få betalt av försäkringsbolaget.
Johan vägrar underteckna och kräver en polisrapport. Efter lång
väntan kommer en gammal risig Lada med fyra poliser. De ignorerar
oss helt och vägrar lyssna på oss, de talar också bara spanska.
Johans pass och körkort blir beslagtagna. Efter en stund förstår
vi att den yngsta polisen, en tjej i kortkort och nätstrumpor, är
olycksutredaren. Efter tre timmar på gatan blir det poliseskort till
sjukhuset och alkotest. Testet består av utandningsprov och att stå
på ett ben och blunda. Därpå flera timmars väntan på
polisstationen medan de försökte hitta en tolk. Vi blir argare och
argare eftersom vi inte får någon information om varför och hur
länge. Klockan ett på natten, efter 7 timmar i polisens garn, får
vi nog och kör iväg utan tillåtelse och utan pass och körkort.
För att göra en lång historia kort, återvänder vi nästa morgon
till ny väntan och slutligen förhör av nätstrumpan och tolk.
Ironiskt nog får vi ingen kopia av rapporten, det finns ingen
kopieringsmaskin, utan vi fotar rapporten. Pass och körkort
återlämnas.
Påkörd av scooter / Hit by a scooter |
Fullt pådrag av mc-poliser High alert by motorbike police officers |
Nätstrumpan till vänster är olycksutredaren The net stocking to the left is the accident investigator |
På väg till Trinidad på
sydkusten kör vi vilse, plockar upp en liftare för att hitta vägen,
men istället blir det tre man i baksätet. Missar ett hål och får
en punktering, som visar sig vara två. Liftarna är hyggliga,
plockar av bägge hjulen och försvinner till en gummiverkstad i
närheten. Misstänkt fort är de tillbaks med lagade däck och en
hutlös räkning. Vi argumenterar och prutar så gott det går med nu
fyra man på en öde väg i ”nowhere”. Det vill säga dåligt
prutläge och tvingas betala ett våldsamt överpris. Som straff får
de gå hem.
Trinidad är en vacker gammal
stad, relativt välbehållen. Detta är salsans huvudort på Kuba och
många salsaturister dansar med de lokala på restaurangerna. Här
hittar vi också en restaurang med mycket god mat, något som vi
hittills saknat på Kuba. Återigen övernattning på ”casa
particular”.
Kör norrut på vindlande
bergsvägar till Santa Clara. Staden är av någon anledning Che
Guevaras stad och vi besöker hans pampiga mausoleum och ett museum
som berättar om hans gerillatid. Hans tid efter revolutionen som
ekonomiminister och riksbankens ordförande förbigås helt. Föll
han i onåd? På tillbakavägen mot Havanna på den 6-filiga tomma
motorvägen stoppas vi av polisen. Alla papper är i ordning, men så
kom polisen på att han kan bötfälla oss för att varningsblinkern
inte är påslagen när vi stannat för hans stopptecken. 20 CUC
skriver han i handflatan, Johan blir förbannad, inte mer
polisstrul, säger nej på det bestämdaste och vi kör vidare. Ingen
polis i backspegeln, så förmodligen skulle pengarna gått i egen
ficka.
Sammanfattningsvis är Kuba
verkligen ett annorlunda och spännande land. Synd att det finns
enstaka rötägg och dryga myndighetspersoner. De flesta människor
är dock mycket vänliga och hjälpsamma, de försöker så gott det
går att visa oss till rätt plats och förklara för oss. Kuba blir
ett oförglömligt minne.
Wednesday 21 May, 2014
Miami, Florida, USA
Trip: 150 nm
Total: 12370 nm
Cuba has two different
currencies, Pesos for the locals and Convertible Pesos, CUC, for all
foreigners. One CUC equals to one US dollar. All prices are in Pesos.
If something costs 10, the Cuban pays 10 Pesos while we have to pay
10 CUC, and as one CUC equals to 24 Pesos we pay 24 times more than
the Cuban for the same item. One reason is that some basic foodstuff
is very cheap, subsidized by the government, and foreigners should
not have this advantage. As a result it is quite expensive for us
foreigners, same price level as in US and Europe. Surprising as they
want more tourists.
We have some Pesos from an
earlier Cuba visitor. Trying to pay with these without success. Going
to a bank to change these to CUC. But that is impossible. The bank
does not exchange their own currencies. We are guided to an exchange
office down the street, but the queue is so long so we make the
exchange on the street.
The car rental
man says specifically that flat tyres
are on our account, not included in the insurance. We say OK and do
not think any further. Credit cards are accepted as long as they are
not issued in US. Driving westward along the northern coastal
highway. Four lanes soon become two. No problems as the traffic
decreases the further we are from Havana. Finally it is just we and
horse carriages and wagons
pulled
by oxes. We meet trucks full with people standing on the
truck beds.
Trucks converted to buses and bicycle taxis in villages we pass. What
a road, more and more holes, driving in 30-40 km/hour steering from
side to side, sometimes out on the roadside
to avoid the biggest holes. Two flat tyres, which are quickly
repaired in a shed. Probably previous repairs that were not good
enough.
The valley with the small town
Vinales welcomes us with green fields and funny rocks, mogotes. The
rocks are very porous and hollow and we visit a great cavern with a
boat ride on a subterranean river. A typical tourist trap. Our
hitchhiker, who suddenly turns to a guide, pays 5 Pesos entrance,
while we pay 5 CUC, 24 times more. The same hitchhiker has of course
a relative in town who runs a “Casa Particular”, a private house
with added guest rooms with bathrooms and AC. Cheap and clean and we
stay overnight.
Our self made guide, speaking
fluent English, takes us to a tobacco plantation. The province Vuelta
Abaj in the Vinales area has the finest tobacco in the world for
cigars. The connoisseurs come here from the whole world. The 2-3 year
long process from seed to cigar is demonstrated in a barn. The leaves
are harvested by hand, first the 2 lowest, later leaves in the
middle, finally the 2-3 at the top of the plant. The process
includes among others drying the leaves, sorting, two periods of
fermentation with ripening storage in between. The whole harvest is
delivered to the state and the cigar factories without any
compensation. 10% of the cigars comes back to the farmer for his own
distribution and to cover his expenses. We are also demonstrated the
art of rolling cigars, which takes several years to learn.
Testing several sorts and buying
the finest cigars, Cohiba Excellento, from the farmer for a fifth of
the European price. We learn that cigars contain very little
nicotine, as the nerve is cut away from the tobacco leave where most
of the nicotine is sitting. The more exclusive the cigar, the less
smell.
A 4-lane highway, autopista,
takes us from Vinales to Cienfuego on the middle of the Cuban south
coast. Also this road does not have any traffic and it becomes absurd
when it expands to 6 lanes and even 8 lanes when passing outside
Havana. Also in Cienfuego we stay in a “Casa Particular”
recommended by the previous casa.
When turning into a parking lot
outside a restaurant in the evening a scooter hits our rental car.
The driver and the passenger are thrown on the ground but are luckily
not injured. As our car is damaged we need a police report. Now
follows a non describable spectacle. First one motorbike police, soon
two more. But they do nothing and do not understand a single English
word. After a while a representative from the insurance company
arrives and questions only the scooter driver and makes a report that
Johan shall sign. After some investigation we find a person on the
street that is more or less able to translate the report. The report
is one-eyed and to our disadvantage to have the insurance company pay
the damages of the scooter. Johan refuses to sign and demands a
police report. After an hour an old Lada in very bad shape arrives
with four police officers. They ignore us completely and refuse to
listen to us, they also only speak Spanish. Johans passport and
driving license are confiscated. After a while we understand that the
youngest police officer, a very young woman in mini skirt and net
stockings is the investigator. After 3 hours on the street we are
followed to the hospital for an alcohol test. The test consists of
blowing the doctor in his face and to stand on one feet with closed
eyes. Thereafter several hours waiting in the police station while
they are trying to find a translator. We get more and more angry as
we do not get any information about why and how long.
One o'clock in the night, after 7
hours in the net of the police, we leave without permission and drive
to the casa without passport and driving license. To make a long
story short we return the next morning for additional waiting and
finally a questioning with the net stocking and a translator.
Ironically we do not get a copy of the report as they not have a copy
machine but we make photos of the report. Passport and driving
license is handed over.
On our way to
Trinidad we are lost and pick-up a hitchhiker to guide us, but
instead there are three men in the back seat. We miss a hole in the
road and get a flat tyre, which becomes two. The hitchhikers are
helpful and takes off the two wheels and disappears to a workshop
somewhere. Suspiciously quick they are back with repaired tyres and a
skyhigh bill. We do a lot of talking and bargaining
with
now four men on an empty road in nowhere. The situation is not to our
advantage and we have to pay a far too high price. As a revenge they
have to go home by feet.
Trinidad is a beautiful old town
in quite good shape. This is the salsa center in Cuba and many salsa
tourists are dancing with the locals in the restaurants. We also find
a restaurant with very tasty food, something we have missed so far in
Cuba. Once more staying over night in a “Casa Particular”.
Driving northwards on winding
mountain roads to Santa Clara. Of some reason the city is Che
Guevara's city and we visit his pompous mausoleum and a museum
telling his guerrilla period. His time after the revolution as
minister of economy and chairman of the national bank is not
described at all. Did he fall out of favour? On our way back to
Havana on a 6-lane empty highway we are stopped by the police. All
papers are OK, but the police officer finds that he can give us a
ticket for not putting on the warning lights when he stopped us. He
writes 20 CUC in his palm, Johan gets angry, no more police
harassment, says definitely no and we drive away. No police car in
the mirror, apparently the money was intended for his own pocket.
To summarize, Cuba is really a
different and exciting country. Pity there are some bad persons and
haughty officials. Most people are very kind and helpful, they try
their utmost to guide us and explain. Cuba will be an unforgettable
memory.
Ett sån't äventyr!!!
SvaraRadera