Onsdag 4 juni 2014 St
George's, Bermuda
Tripp: 1100 nm Totalt: 13470 nm
Utklareringen från Kuba går snabbt
och smärtfritt. Vid kajen ligger också en motorbåt med hög
flybridge för högsjöfiske och med en pytteliten svensk flagga. Det
visar sig vara Bingo, alla kallar honom så, från Sverige som bosatt
sig på Kuba och utövar sitt stora intresse, fiske.
Morgonpigg träning i marinan / Early training in the marina |
Golfströmmen ger oss en bra skjuts så
vi angör kusten utanför Key West tidigare än beräknat. Den sista
delen blir en jobbig kryss i motsjö.
Bara 150 km skiljer dessa två helt olika världar åt. Kuba
med låg standard och brist på det mesta och Florida med jättelikt
överflöd av allt. Ett utmärkt exempel på planekonomins och
marknadsekonomins ytterligheter. Eftersom den långa rännan in till
Key West är väl utmärkt med enslinjer och lysbojar går vi in i
mörkret och ankrar bland övriga båtar strax utanför Historic
Seaport.
På morgonen ligger vi i motsatt
riktning jämfört med när vi ankrade. De kraftiga
tidvattenströmmarna vänder Xavita fyra gånger varje dygn. Många
segelbåtar ligger ankrade längre ut på redden, många verkar
obebodda. Jollen tar oss in till marinan
för vidare taxifärd till tullen på flygplatsen. Dörren är
låst och vi får ringa ett telefonnummer för att en beväpnad
tjänsteman ska komma ut och göra inklareringen. För att undvika
problem säger vi att vi kommit direkt från Mexico eftersom Kuba är
under embargo och andra seglare har fått problem vid ankomsten till
USA. Inga fler frågor och vi får våra stämplar.
Jollebryggan i Historic Seaport, Key West Dinghy dock in Historic Seaport, Key West |
Coast
Guard basen bredvid flaggas upp och inviger ett nytillskott i
fartygsflottan. De har verkligen stora fartyg som alla är beväpnade
med kanoner och en del med helikoptrar. Även RIB-båten som kör
runt på kvällarna och haffar jollar utan lanternor är försedd med
kulspruta i fören. Har man skaffat sig fiender i stora världen, är
det nog bra att skydda sig mot ev. terroristattacker. Ett vackert
trumpetsolo når ut till oss från basen vid solnedgången.
Key West har många gamla vackra
tvåvånings trähus. Vi njuter av att se att allt är välskött. En
skön kontrast mot Kuba. Medan vi väntar på rätta vindar passar vi
på att proviantera i det rikliga utbudet, äta maffiga hamburgare
och tvätta all smutstvätt. Då och då passerar en rundtursbåt vår
ankarplats full med turister och musiken på högsta volym. Har man
mycket pengar chartrar man en motorkryssare med orkester ombord och
kör runt några timmar med sina vänner och njuter av
paraplydrinkar.
Vackra trähus i Key West Beautiful wooden houses in Key West |
Hemingways favoritbar / Hemingway’s favorite hang out |
Rundtursbåt med turister och musik på högsta volym
Round tours with tourists and very loud music
|
Till slut avtar den envisa
ostliga vinden och vi går för motor hela vägen till Miami utanför
alla Keys i stökig motsjö och ljungande blixtar på natthimlen.
Även till Miami anländer vi för tidigt med strömmens hjälp.
Avvaktar några kryssningsfartyg på ingående och smyger in i det
första gryningsljuset. Höghus växer upp som svampar ur jorden på
bägge sidor om infarten. Plötsligt har vi en RIB-båt med blåljus
vid vår sida. Coast Guard viftar att vi får inte passera där
kryssningsfartygen ligger förtöjda, utan får gå tillbaka och gå
genom containerhamnen. Vi kan ju vara terrorister som vill kapa ett
kryssningsfartyg.
Anlöper Miami i gryningen / Entering Miami in the daybreak |
Våra seglarvänner Bosse och
Helene från Göteborg har seglat hit med sin “seaQwest” några
år tidigare och blivit bofasta i Miami. På AIS-en ser vi att de
ligger ankrade söder om staden och vi smyger dit och överraskar dem
på morgonen. Det blir ett hjärtligt återseende efter flera år.
Gemensamt går vi norröver i det grunda och smala Intra Coastal
Waterway (ICW) rakt genom Miami och broar som öppnas, upp till deras
bostad på en av öarna i Miami och ankrar utanför deras terass.
seaQwest och Xavita förtöjda bredvid varandra seaQwest and Xavita moored alongside |
Genom Miami / Through Miami |
seaQwest väntar på broöppning seaQwest waiting for bridge to open |
Bosse och Helenes hus Bosse and Helenes house |
Nu följer en veckas trevlig
samvaro, med grillkungen Bosses goda måltider och restaurangbesök.
Helene kör oss runt på dagarna för proviantering och shopping på
outlets. Vi ser över Xavita inför kommande Atlantseglats och njuter
av deras gästfrihet.
Grillkungen Bosse / Bosse the king of barbeque |
Helene, Birgitta och Bosse på terassen Helene, Birgitta and Bosse on the terrace |
Båtförvaring American style Boat storage the American way |
När de flesta väderprognoser är
eniga om lämplig avgång mot Bermuda, går vi ICW norrut mellan
vackra villor med strandtomt mot kanalen och fantastiska höghus. ICW
är en skyddad vattenväg som går strax innanför kustens sandbankar
från Miami ända upp till Chesapeake Bay utanför Washington. Vi
följer den under 4 timmar till Fort Lauderdale där vi går ut på
havet och styr mot Bermuda.
Intra Coastal Waterway mot Fort Lauderdale Intra Coastal Waterway towards Fort Lauderdale |
De skygga sjökorna (manatee) lär finnas här The very shy manatees are supposed to be around |
Blandat med villor och skyskrapor A mix of private houses and high rise buildings |
Så skulle man ha't / A nice way of living |
Wednesday 4 June, 2014 St
George's, Bermuda
Trip: 1100 nm
Total: 13470 nm
The outclearance from Cuba is a quick
business. At the quay is also a motorboat with an elevated flybridge
for high sea fishing and equiped with a small Swedish flag. It shows
up to be Bingo, his local knickname, from Sweden living in Cuba and
mostly fishing, his great interest.
The Gulf Stream gives us such a push
that we arrive earlier than calculated at the coast outside Key West.
The latter part is a tiresome close reach against the waves. Only 150
kilometers separate these two totally different countries. Cuba with
low standard and shortage of most supplies and Florida with giant
surplus of everything. An extraordinary example of the extremes of
plan economy and market economy. As the long channel to Key
West is well lit with leading lines and buoys we enter in the dark
and anchor among other yachts outside Historic
Seaport.
The
following morning we lie in the opposite direction as when we
anchored. Strong tidal currents turn around Xavita four times every
day. Many yachts lie at anchor far out in the bay, many of them seem
to be unmanned. Our dinghy takes us to the marina and a further taxi
ride to the customs at the airport. The door is locked and we have to
call a special telephone number to have an armed officer to come and
open the door and do the clearance. To avoid problems we say we have
arrived directly from Mexico, as Cuba is under embargo and other
sailors have had problems at arrival in the US. No more questions and
we get the stamps.
The
Coast Guard base next to our anchorage is decorated with flags as a
new ship is inagurated. They have really big ships all armed with
cannons and some with helicopters. Also the RIBs chasing dinghies
without lights in the evenings have machine guns in the bow. If you
have made enemies out in the big world, you better protect yourself
against terrorist attacs. A beautiful trumpet solo is heard from the
base at sunset.
Key
West has many old beatiful double floor wooden houses. We enjoy
seeing all in good shape.
A
nice contrast to Cuba. While waiting for fair winds we are
provisioning in the well sorted supermarkets, eating tasty hamburgers
and making the laundry. Every now and then a tour boat passes our
anchorage overloaded with tourists and with loud music. If you have
lot of money you charter a motor cruiser with a band onboard and go
around for some hours with your friends while sipping drinks.
Finally
the continuous easterly wind decreases and we motor the whole way to
Miami outside all keys with a tiresome sea on the nose and lightning
in the night sky. Also to Miami we arrive too early due to the
current. Waiting for some cruise ships to pass before entering in the
first morning light. High rise buildings pop up as mushrooms on both
sides of the channel. Suddenly there is a RIB with flashing blue
light at our side. Coast Guard stops us from passing the quay where
the cruise ships are moored. We have to turn around and go back and
pass through the container harbour. We could be terrorists underway
to hijack a cruise ship.
Some
years earlier our sailing friends Bosse and Helene from Gothenburg
have arrived here with their yacht “seaQwest” and settled down in
Miami. The AIS shows that they are at anchor south of Miami and we
sneak up and give them an early surprise in the morning. We have a
warm reunion after several years. Together we go northwards in the
shallow and narrow Intra Coastal Waterway (ICW) straight through
Miami. Bridges are opened underway to their house on one of the
islands in Miami and we let the anchor go in front of their terrace.
A
week follows with nice time together, with tasty dinners made by the
barbeque king Bosse and visit to a cosy restaurant. Helene takes us
around for provisioning and to outlets. We prepare Xavita for the
coming Atlantic crossing and enjoy their hospitality.
When
most of the weather forecasts agree of a suitable departure date for
Bermuda, we go along ICW northwards between beautiful one family
houses at the seafront and fantastic high rise buildings. ICW is a
protected waterway just inside the sandbanks along the coast from
Miami all the way up to Chesapeake Bay at Washington DC. We follow it
during 4 hours to Fort Lauderdale where we go out into the ocean and
take a course to Bermuda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar