Tisdag 24 juni 2014
Flores, Azorerna
Tripp: 1860 nm
Totalt:15330 nm
Vi
har nu kommit fram till Azorerna efter 17 dygns seglats. Den sträckan
beskriver vi i nästa resebrev. Detta brev innehåller sträckan
Florida - Bermuda.
Seglingen från Florida till Bermuda
blir en långdragen historia. Först på ett spegelblankt hav med
påskjuts av Golfströmmen i hela 3 knop, senare omväxlande svaga
och friska vindar från olika riktningar. När vi går ur
Golfströmmen får vi till och med 2 knops motström en hel dag. Vi
hamnar mitt i ett högtryck och vår vindguru Chris dirigerar oss än
norröver och än söderöver för att fånga vindarna. Tidigare år
var det Herb som gav väderinfo via kortvågsradion, men han har
pensionerat sig och nu har alltså Chris tagit över.
Har vi hamnat i Sargassohavet? Mycket
blåstång flyter omkring i vattnet och en hel del plastpåsar
fastnar i tången. Havsströmmarna cirklar runt i Sargassohavet
vilket medför att tång och skräp samlas här.
Tång / Seaweed |
Ett fågeldrama utspelar sig inför våra ögon. En vacker vit mås med extra långa stjärtfjädrar (White-tailed Tropicbird) dyker plötsligt upp. Den befinner sig långt från sina hemtrakter och behöver vila. Cirklar runt båten och försöker landa i masttoppen. Båten rullar och masten pendlar och dessutom sitter radioantennen ivägen. Efter flera försök siktar den in sig på radarstolpen i aktern istället. Tyvärr får den in vingspetsen i vindgeneratorns propeller som sitter bredvid. Den stackars fågeln försvinner till ett okänt öde.
Fågel som flög in i vindgeneratorn Bird caught by the wind turbine |
Svalt ute / Baby it's cold outside |
Snart hör vi Bermuda Radio på VHF. De anropar alla båtar och fartyg i närheten. Mitt i natten när fyren på Bermuda dyker upp vid horisonten blir även vi anropade och får uppge information om Xavita och när vi beräknar anlända. Vi blir även utfrågade om säkerhetsutrustningen ombord. En utmärkt station som dygnet runt ger bra service till alla båtar.
Radiokontakt med Bermuda Radio Radio talk with Bermuda Radio |
Kabelglapp åtgärdas / Loose cable is fixed |
Efter inklareringen ankrar vi på
redden. Lotsbåten kryssar runt mellan de ankrade båtarna. Konstigt!
Den styr rakt på oss och stoppar bara några meter från oss. Vad
vill de nu, vi har ju redan klarerat in! Då ser vi en präst i sin
flaxande svarta rock på fördäck omgiven av vitklädda korgossar.
Han höjer sitt kors och välsignar Xavita och dess besättning!!! Vi
har anlänt på den årliga "Blessing Day" då alla båtar
välsignas. Det kan ju vara bra inför Atlantöverfarten.
Bermuda består av flera låga
långsträckta öar. På västsidan ligger ett stort rev som omsluter
ett innanhav. Bermuda har alltid varit Brittisk, en viktig
bunkringsstation under 1600 - 1800-talen på vägen till de brittiska
besittningarna i Karibien. Många fort runtom öarna skyddade mot
spanjorer och pirater. Huvudstaden Hamilton ligger på en av de
sydliga öarna och nås via en slingrande led över innanhavet.
Födelsedagsmiddag / Birthday dinner |
Några av de hemmagjorda konserverna för Atlantöverfarten Conservation of food for the Atlantic crossing |
Vi vet att det är flera som följer
vår hemsida och kommenterar på Facebook. Vore kul om även ni andra
kommer med lite feed-back och kommentarer. Det finns en ruta längst
ner på denna sida där man kan lämna meddelanden.
Tuesday 24 June, 2014
Flores, Azorerna
Trip: 1860 nm
Total: 15330 nm
We have now arrived in The
Azores after 17 days of sailing. That will come in the next letter.
This letter describes the trip Florida - Bermuda.
The sail trip from Florida
to Bermuda is a long one. First on a calm sea with a push of 3 knots
from the Golf Stream, later varied light and brisk winds from
different directions. When leaving the Golf Stream we even have 2
knots of current against us during a whole day. We turn up in a high
pressure and our wind guru Chris directs us northwards and southwards
to catch wind. Previous years Herb gave weather info on the shortwave
radio, but he has retired, so now Chris is in charge.
Are we in the Sargasso
Sea? Much alga floating in the
water and quite many plastic bags are trapped in the alga. The
currents are circulating in the Sargasso Sea why alga and trash are
staying here.
A
wildlife drama takes place in front of our eyes. A beautiful white
tern with long tail feathers (White-tailed Tropicbird) suddenly pops
up. It is far away from its habitat and needs rest. Circulating
around our yacht and trying to land on the masthead. The yacht is
rolling and the mast is swinging and also the radio antenna stops the
bird. After several tries it aims instead for the radar pole on aft
deck. Sadly the tip of his wing is caught by the wind turbine next to
the radar pole. The poor bird disappears to an unknown destiny.
We
have daily radio contact with a Dutch yacht on a parallel course. We
are out of sight but have social contact and exchange information.
Now the long pants are used during chilly night watches when the
temperature goes down to 20 degrees C. The water temperature is also
down several degrees outside the Golf Stream.
Soon
the Bermuda Radio is on the VHF. They are calling all vessels in the
neighbourhood. When the Bermuda lighthouse
turns up in the middle
of the night we are also
called and give info about Xavita and our arrival time. We are also
questioned about our safety equipment. An excellent radio station
giving good service to all vessels around the clock.
There
is some electrical trouble on board. Secondshort power brakedowns
shut down all instruments and the auto pilot. Very irritating,
specially in night time. We are in the infamous Bermuda Triangle!
Suspect the battery charger, inverter, fridge, auto pilot. Is it
possible that any of these sends out a "spike" in the
cabling that shuts down everything? Later we find out that it is just
a loose cable.
Entering
the narrow passage to St George's Bay after 10 days. It is clearly
visible that this is an English colony. Beautiful well managed houses
along the waterfront. All have white roofs (!) and in the same shape.
Obviously there is a powerful town planning authority. St George's is
a copy of an English small town with its two floor houses along
narrow streets and pubs in every corner.
Anchoring
in the bay after clearance. The pilot cutter goes around among the
yachts at anchor. Strange! It is steering right upon us and stops
just some few meters away. What do they want, we have already made
the clearance! Then we see a priest in his flapping black coat on
fore deck and altar boys dressed in white. He lifts his crucifix and
blesses Xavita and its crew!!! We have arrived at the yearly Blessing
Day when all vessels are blessed. That could be fine for the Atlantic
crossing.
Bermuda
consists of several low long islands. There is a large reef on the
west side that surrounds a large bay. Bermuda has always been
British, an important bunker station in the 17- 19th
centuries underway to the British settlements in the Caribbean.
Several forts on the islands gave protection against Spaniards and
pirates. The capital Hamilton lies on one of the southern islands and
is reached by a tortuous fairway over the bay.
Preparing
for the second challenge, the Atlantic crossing to Europe.
We
know there are several who follow us via our homepage and make
comments on facebook. It would be nice if also YOU could give us some
feed-back and comments. There is a box at the bottom of this page
where you can post a message.
Fina mussepig snören du har på glasögonen pappa! :-)
SvaraRaderaJa det är flera som har beundrat dom
SvaraRadera