Onsdag 14 maj 2014
Key West, Florida, USA
Tripp: 110 nm
Totalt: 12220 nm
Ursäkta för dålig lay-out beroende på dåligt internet!
Det är bara drygt 100 nm till
Kubas västudde Cabo San Antonio. Rundar udden och förtöjer vid den
enkla betongpiren vid Los Morros. Piren ligger oskyddat för de
förhärskande ostliga vindarna, men det finns plats för oss på
läsidan. Endast två fiskebåtar ligger här vid den öde
landsändan. Vi har gått hit för att klarera in på Kuba. Det blir
annorlunda mot de tidigare inklareringar vi gjort. Här sitter man
kvar i båten och myndigheterna kommer ombord en efter en. Först
hamnkaptenen som samtidigt är Immigration Officer, sedan kommer en
läkare som frågar om vi är friska, en representant från
Jordbruksdepartementet kollar frukt och grönsaker. Vi har blivit
varnade för detta och har bara lite lök och limefrukter. Därpå
kommer en man från pest control och frågar om vi har ohyra ombord.
Slutligen kommer en tullare med en knarkhund, en cockerspaniel, som
sniffar runt i båten. Sammanlagt fem myndigheter som alla fyller i
rapporter i flera exemplar för hand, inga kalkerpapper,
kopieringsmaskiner eller datorer. Efter två timmar befinns vi vara
acceptabla och får våra tillstånd och stämplar. Alla är mycket
artiga och vänliga och talar skaplig engelska.
Inklarering i Los Morros / Clearing in at Los Morros |
Tullinspektion av vår båt
Customs checking our yacht
|
Ytterligare två segelbåtar
kommer in under eftermiddagen. Vi väljer att ankra innanför en
närliggande mangroveö för att få sjölä under natten, alldeles
för gungigt vid piren. Nästa morgon måste vi gå in till piren
igen för att få en utresestämpel. Fastän man seglar inom Kuba
måste man stämpla in och ut vid varje natthamn. Motorgång österut
på klart grunt vatten innanför ett rev som sträcker sig bortåt
Havanna. Ser inte en enda båt under hela dagen och kusten är helt
obebodd. På kvällen ankrar vi i lä av några små öar där det
också ligger en ”fiskestation”, ett hus på pålar i vattnet,
och en lokal fiskebåt. Undrar om myndigheterna har koll på var vi
är?
Motorgång mot Havanna / Motoring towards Havana |
Ankring i lä av mangroveöar / Anchoring in lee of mangrove islands |
Nästa dag fortsätter vi
innanför revet för motor i svaga vindar och möter några små
fiskebåtar med massor av folk ombord. Halvvägs till Havanna blir
det alltför grunt innanför revet, vi går ut genom en av de få
revöppningarna och motorerar mot huvudstaden. Enligt vår inlämnade
resplan ska vi övernatta vid en kustbevakningsstation, men vi
fortsätter i natten mot Havanna för motor.
Kubansk fiskebåt / Cuban fishing boat |
I gryningen dyker höghusen i
Havanna upp vid horisonten. Plötsligt är vi omringade av fiskare
som paddlat ut på små flottar, bara 1 x 2 meter stora och dinglar
med benen i vattnet och metar. Vi blir förskräckta av att se dom så
långt ut från kusten. Vad händer om det plötsligt blåser upp?
Havanna vid horisonten / Havana skyline |
Marina Hemmingway anropas och vi
hälsas välkomna. Inklareringen blir lite jobbig eftersom vi inte
gått in till kustbevakningsstationen som angetts på vår färdplan.
Vi anvisas en plats i den jättelika men tomma marinan och får
elströmsanslutning. Cyklarna tas fram och omgivningen inspekteras.
Enstaka båtar, även amerikanska ligger förtöjda här, en del
verkar övergivna sedan en lång tid. Hittar logon som de svenska
båtarna Flying Penguin och SeaQwest målat på kajen.
Inklarering i Marina Hemmingway, Havanna
Clearing in at Marina Hemmingway, Havana
|
Här ska utforskas per cykel
We shall check the surroundings by bicycle
|
Stora pampiga bostadslängor i
betong sträcker sig utmed kanalerna i marinan. Men de är obebodda
och förfallet har gått långt. Vid stranden ligger ett stort hotell
med terrasser och pool, men även detta är igenbommat och förfallet.
En ensam soldat sitter i ett vakttorn på taket och avspanar kusten
med kikare. Tydligen har man haft stora planer med marinan. De stora
tomma byggnaderna och förfallet påminner om situationen i Baltikum
vid deras frigörelse.
Givetvis var det Columbus som
upptäckte Kuba under sin första resa 1492. Spanjorerna utrotade
snabbt de inhemska indianerna eller använde dem som slavar på sina
nya plantager. Sjukdomar tog snart livet av de återstående
indianerna och spanjorerna ersatte dem med slavar från Afrika. Kuba
låg också utmed segelvägen från Centralamerika till Spanien och
alla skepp med guldlaster rövade från Central- och Sydamerika
passerade Kuba och sökte ofta skydd från pirater och oväder i den
välförsvarade bukten vid Havanna. Plantageägarna exporterade
socker och tobak till Europa och blev enormt rika. Havanna byggdes
som en kopia av Madrid och Paris. Missnöjet med styret och
kontrollen från Madrid medförde att Kuba gjorde sig fri med USAs
hjälp i det Spansk-Amerikanska kriget 1898. För att skydda Kubas
självständighet upprättade USA baser runt Kubas kust och ingrep
ett otal gånger för att bevaka sina intressen. Av dessa baser har
USA behållit Guantanamo ända till idag.
Befästning som skyddar inloppet till Havannabukten
Castle protecting the entrance to Havana Bay
|
Under depressionen på 30-talet
rasade Kubas ekonomi och banade väg för militären och Batista som
med tiden blev president. Batista och andra presidenter roffade åt
sig rikedomar och samarbetade med amerikanska maffian som fick fritt
spelrum på Kuba mot att Batista fick del av vinsten. Korruption och
mord användes för att säkra amerikanska intressen.
Kommunistpartiet fick många sympatisörer bland fattiga arbetare som
bara fick det sämre för varje år. 1953 steg en ung karismatisk
jurist, Fidel Castro in på scenen. Han och hans kumpaner anföll en
militärförläggning men tillfångatogs. Efter frigivningen flydde
Fidel och hans kamrater till Mexico där han träffade en ung läkare
vid namn Che Guevara. Tillsammans med sin bror Raul, Che och en
handfull män återvände de till Kuba men slogs snabbt ner av
Batistas militär. De gömde sig i skogarna och påbörjade ett
flerårigt gerillakrig där de fick med sig befolkningen. I januari
1959 intog de Havanna i triumf och började bygga upp landets
ekonomi. Amerikanskt kapital, egendomar och industrier
nationaliserades och USA svarade med ett embargo som fortfarande är
i kraft. Castro införde fri skolgång till alla, fria
universitetsstudier och fri sjukvård. Befolkningens levnadsstandard
steg snabbt.
Det förra presidentpalatset, numera Revolutionsmuseet
The former president's palace, nowadays the Museum of the Revolution
|
Konflikten med USA blev
intensivare och Sovjet placerade kärnvapenmissiler på Kuba och det
tredje världskriget var mycket nära. När sockerpriset föll på
världsmarknaden blev Kuba helt beroende av sovjetiskt bistånd och
billig rysk olja. Efter järnridåns och Sovjetunionens fall följde
svåra år som varar än idag. Kuba får klara sig på egen hand utan
billig olja och med en ålderdomlig industri som inte är
konkurrenskraftig. Landet kastades tillbaka flera sekler med ingen
bränsle till traktorerna på kolchoserna och ingen elkraft till
industrin. Hästar har blivit det normala transportsättet på
landsbygden och oxkärror syns på landsvägarna och bonden plöjer
sin lilla åker med oxar. Under de senaste åren under brodern Rauls
styre har svångremmen lättat och viss privat företagsamhet
tillåts. Kolchoserna har delats upp i mindre kollektivjordbruk och
man uppmuntrar turismen. Vi hoppas verkligen att kubanerna snart får
uppleva samma demokratiseringsvåg som i Östeuropa.
Typisk gata i Gamla Havanna / Typical street in Old Havana |
Hål-i-väggen kiosk / Hole-in-the-wall kiosk |
Inne i Havanna är det mycket
turister, som far runt i bussar och hästdroskor. Man tar sig
hyggligt fram med engelska. Även vi gör en stadsrundtur i öppen
dubbeldäckare och ser många pampiga byggnader, flera under
renovering och många ruckel som stöttas upp av träställningar.
Ser även vackra privatvillor i förorter och enkla plåtskjul. Det
ärt stora klasskillnader i det kommunistiska paradiset. Den pampiga
revolutionsplatsen är jättelik med gigantiska bilder på Fidel och
andra revolutionshjältar. Havanna var säkert en mycket vacker stad
fram till revolutionen, då förfallet började.
Som alla andra turister gjorde vi en bussrundtur
We made a bus tour as all other Tourists
|
Även Havanna har sitt Capitoleum / Also Havana has a Capitoleum |
Vackra byggnader och vackra bilar / Nice buildings and nice cars |
Många byggnader behöver stöttas upp / Many buildings need support |
Den enorma Revolutionsplatsen med sin obelisk
The enormous Revolution Square with its obelisk
|
Jätteporträtt av hjältarna på Revolutionsplatsen
Giant pictures of the heroes on the Revolution Square
|
Förvånansvärt många nya
japanska och kinesiska bilar bredvid gamla Lador och Moskvitch för
att inte nämna de många amerikanska bilarna från 50- och 60-talen,
ibland t.o.m. i originalskick. Mycket avgaser, blå rök från alla
2-taktare och svart rök från alla dieselmotorer. Miljövård finns
inte alls på dagordningen. Vår taxi är en Chevrolet Delfin från
1957 med stort glapp i styrningen. Den har fått en Nissan
dieselmotor efter den utslitna originalmotorn. Kubanerna är
skickliga att hålla de gamla bilarna rullande.
Still going strong (the cars) |
Vår taxi / Our taxi |
I nästa brev skriver vi om hur
vi upplevde Kubas natur, folk och polisväsende under en veckas
bilrundtur.
Underhållning på restaurangen.... Entertainment in the restaurant.... |
….medan grannen hänger upp tvätt …..while the neighbour dries her clothes |
Wednesday 14 May, 2014
Key West, Florida, USA
Trip: 110 nm
Total: 12220 nm
Sorry for the bad lay-out due to weak internet!
It
is just a little more than 100 miles to the west tip of Cuba, Cabo
San Antonio. Going around the tip and mooring alongside the simple
concrete dock at Los Morros. The
dock is unprotected for the prevailing easterlies, but there is place
for us on the leward side. Only two fishing boats here at the remote
part of Cuba. We have come here to make the inward clearance. This
will be different to the other clearances made so far. Here you will
be waitng in your yacht and the authorities step onboard one by one.
First the Harbour Master who is also the Immigration Officer, then
comes a doctor asking if we are healthy, a representative of the
Agriculture Department checks our fruit and vegetables. We have been
warned and have only some onions and lime. Later arrives a man from
Pest Control asking if we have vermin onboard. Finally a Customs
Officer with a sniffer dog, a cocker spaniel, searching for drugs.
Total five authorities, all filling in reports in several sets, no
copying papers, copying machines or computers. After two hours we are
found to be clean and are granted stamps and permissions. All are
very polite and kind and speak quite good English.
Two more yachts arrive in the
afternoon. We choose to anchor in the lee of a nearby mangrove island
to get a quiet night, too rolly at the dock. The next morning we have
to return to the dock to get an exit stamp. Although sailing in Cuban
waters you must get a stamp when entering and leaving every harbour.
Motoring eastwards in clear and shallow water inside a reef
stretching towards Havana. Do not see a single boat during the whole
day and the coast is uninhabited. In the evening we anchor again on
the lee side of some small islands where there also is a “fishing
station”, a house on poles in the water, and a local fishing boat.
Just wondering if the authorities know where we are?
Next day we continue inside the
reef motoring in hardly any wind and meet some small fishing boats
with a lot of people on board. Half way to Havana it becomes too
shallow on the inside, we pass out through one of the few openings in
the reef and go on towards the capital. According to our presented
itinerary we shall stay overnight at a coast guard station, but we
continue motoring to Havana.
The high rise buildings of Havana
becomes visible at the horizon in the early morning. Suddenly we are
surrounded by fishermen who have paddled out in small floats, size
only 1 by 2 meters and sitting fishing with their legs dangling in
the water. We are stunned by seeing them that far out from the coast.
What happens in a sudden blow?
Marina
Hemmingway is hailed and we are welcomed. The clearance is a bit
tiresome as we have not stopped at the coast guard station as
mentioned in our itinerary. We are designated a berth in the huge but
empty marina and get a power supply. Our bikes are unloaded and the
surroundings are inspected. We find
logos painted on the quay by our Swedish friends on the yachts Flying
Penguin and SeaQwest.
Large impressive apartment blocks
lay along the marina channels. But they are empty and in great decay.
A big hotel with terraces and pool is situated at the beach , but
also this is closed and beyond
repair. A
single soldier is sitting in a watch tower on the roof controlling
the coast with binoculars. Obviously there have been great plans for
the marina. The large empty buildings and the decay remembers of the
situation in the Baltic States at the time of their liberation.
Of course it was Columbus that
discovered Cuba during his first voyage 1492. The Spaniards quickly
wiped out or enslaved the
Indians. Diseases and hard work on the plantations killed the
remaining Indians and the Spaniards replaced them by slaves from
Africa. Cuba was also situated along the sail trail from Central
America to Spain and all ships loaded with gold from Central and
South America passed Cuba and often took refuge from pirates and
storms in the well protected Havana bay. The plantation owners
exported sugar and tobacco to Europe and became very rich. Havana was
built as a copy of Madrid and Paris. The dissatisfaction with the
ruling and controlling from Madrid made that Cuba became independent
with the help of US in the Spanish-American War in 1898. To protect
the independence of Cuba the US set up bases around Cuba's coasts
and intervened a number of times to protect its interests. The US has
kept one of these bases until today, namely Guantanamo.
During the depression in the
30-ies Cuba's economy was in ruins and gave way to the military and
Batista, who later became president. Batista and other presidents
laid hands on wealth and cooperated with the American maffia which
got free hands on Cuba against giving Batista a part of the profit.
Corruption and murder was used to protect US interests. The communist
party got many supporters among poor workers who had a harder life
for every year. In 1953 a young charismatic lawyer, Fidel Castro
entered the stage. He and his comrades attacked a military base but
were captured. After his release he and his gang fled to Mexico where
he met a young doctor named Che Guevara Together with his brother
Raul, Che and a handful of men they returned to Cuba but was quickly
defeated by Batista's army. They went to the forests and began a
guerrilla war of several years during which they got the people to
join them. January 1959 Havana was entered in triumph and they
started to build up Cuba's economy. US investments, property and
industries were expropriated and US responded by enforcing an embargo
which is still in force today. Castro introduced free schools to all,
free university studies and free health care. Peoples standard of
living increased rapidly.
The conflict with US became more
intense and Soviet Union placed nuclear missiles on Cuba and the
third world war was very close. When the sugar price fell on the
world market Cuba became totally dependent of Soviet subsidies and
cheap Russian oil. After the fall of the iron curtain and Soviet
Union Cuba faced difficult years, which is still the case today. Cuba
has to survive without cheap oil and with an old industry that cannot
compete on the international market. The country was thrown back
several centuries with no fuel to the tractors on the kolchoses and
no electricity to the industry. Horses are the normal way of
transport on the countryside and on the roads you see wagons pulled
by oxes and the farmer ploughs his fields with oxes. During the last
years during brother Raul’s leadership life has become a bit easier
and private entrepreneurship is allowed to a certain degree. The
kolchoses have been divided into smaller collective farms and
tourism is encouraged. We really hope that the Cubans soon will
experience the same wave of democracy as in Eastern Europe.
Lots of tourists in Havana going
around in buses and horse carriages. You can manage quite good in
English. We do also a round trip in an open double deck-er and see a
lot of impressive buildings, several under renovation and many in
deep decay supported by wooden columns and beams. There are also
beautiful private houses in the suburbs and also simple huts built of
corrugated steel sheets. There are great differences between the
people in the communistic paradise. The pompous Revolution Place is
enormous with gigantic pictures of Fidel and other heroes of the
revolution. Havana was for sure a beautiful city until the
revolution, when the decay started.
Surprisingly many new Japanese
and Chinese cars beside old Ladas and Moskwit not to forget the many
American cars from the 50-ies and 60-ies, sometimes even in original
shape. A lot of blue smoke from 2-stroke engines and black smoke from
all diesel engines. Environmental awareness is non-existing. Our taxi
is a Chevrolet Delfin from 1957 with the original engine replaced by
a Nissan diesel engine. The Cubans make wonders by keeping the old
cars going.
In the next letter we will write
how we experienced the nature of Cuba, its people and its police
force during a one week round trip by car.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar