Lördag 8 December, 2012 Port Louis Marina, Saint George’s,
Grenada
Trip: 10 nm Totalt: 7950 nm
I gengäld har
Johan hjälpt till med renovering av teakdäcket på Septima. En bra övning inför
vår egen kommande däcksrenovering. Teaken slits snabbt ner av sol och
saltvatten och pluggarna över skruvarna behöver bytas och även nåten förnyas.
Andra svenska båtar som vi mött här är Ruth, Osophine, Vagabond, Noatun, Flying Penguin, Solea, Shaddock, Chesnock, Lady in Blue. Dessutom finns det ytterligare en handfull i vattnen häromkring.
We were launched after 2 days waiting and went
directly to the nearby custom station and bought a new cruising permit. Same
afternoon, after a quick swim, we set sail and had a wonderful trip around Grenada’s
southwest point to the capital Saint George’s and Port Louis Marina. Under way
we passed the small Glover Island that had a Norwegian whaling station until
1925.
Trip: 10 nm Totalt: 7950 nm
Efter 10 långa
dagars väntan kom äntligen vår motorpackning. Den var guld värd! Vår duktiga
Volvo Penta mekaniker fick den snabbt på plats. Motorn gick igång och gick helt
normalt till vår stora lättnad. Mekanikern passade på att göra ventiljustering
och provtryckning av insprutarna när han ändå var i farten.
Den efterlängtade packningen We waited a long time for this gasket |
Den lokale mekanikern gjorde ett gott jobb The local mechanic made a good job |
Efter 2 dagar i
kö kom vi i sjön och gick genast till det närbelägna tullkontoret och köpte ett
nytt seglingstillstånd (cruising permit). Samma eftermiddag, efter bad i havet,
sattes segel och vi fick en härlig segling runt Grenadas sydväst udde till
huvudstaden Saint George’s och Port Louis Marina. På vägen passerades den lilla
ön Glover Island som var en norsk valfångststation fram till 1925.
Sjösättning /Launching |
Glover Island |
Marinan är ett
himmelrike jämfört med uppläggningsvarvets enkla standard. Här finns pool,
restaurang, café, bageri, kabelinternet ombord och jättefina sanitära utrymmen,
allt till ett överkomligt pris. Här återser vi många bekanta från
uppläggningsvarvet. Är det inte happy hour i baren, så samlas vi i varandras
båtar för en kvällsdrink. Farlig plats att stanna för länge på!
Marinans pool / The marina pool |
Happy hour med besättningarna (crews of) från Septima, Solea, Chesnock, Shaddock |
Fredagskvällen
åkte vi ett gäng med maxitaxi norröver till den lilla staden Gouyave som har
Fish Friday. Avstängd gata kantad av gatukök som tillredde alla möjliga
varianter av fisk, smaskiga fiskspett, grillad, stekt och kokt fisk, fisksoppa,
fiskkotletter etc.
Fish Friday in Gouyave |
Fish Friday in Gouyave |
Jaja och Claes på
Septima har vi bara träffat en gång tidigare, i Skottland 2005, men vi har
hållit kontakten genom åren. Det blev ett kärt återseende i höst och nu firades
1:a advent tillsammans med hemmagjord glögg och pepparkakor.
Claes har hjälpt
oss få igång navigationsprogrammen på vår nya dator. Alla nya datorer har 64
bits Windows 7, vilket inte fungerar med äldre program. Det blev nedladdningar
av nya program från nätet, vilket gick geschwint med kabelinternet i
båten. Nu är även satellittelefonen hopkopplad
med datorn för att kunna tanka ner väderleksrapporter var vi än befinner oss.
Xavitas navigationsplats / Xavita’s nav station |
Andra svenska båtar som vi mött här är Ruth, Osophine, Vagabond, Noatun, Flying Penguin, Solea, Shaddock, Chesnock, Lady in Blue. Dessutom finns det ytterligare en handfull i vattnen häromkring.
Middag med 18 lokala rätter mättar en seglare Dinner with 18 local dishes is a sailors delight |
Dagstemperaturen
har nu gått ner till under 30°C.
Gissa vilket hus
på Grenada som har den bästa havsutsikten? Svar kommer i nästa resebrev.
Den vita byggnaden högst upp har Grenadas bästa utsikt. Vad inrymmer den? The white building on the top has Grenada’s best view. What sort of building? |
Saturday
8 December, 2012 Port Louis
Marina, Saint George’s, Grenada
Trip:
10 nm Total: 7950 nm
Our engine gasket arrived after 10 long days. Worth
like gold! Our skilled Volvo Penta mechanic had it quickly in place. The engine
started and run normally to our great relief. The mechanic also made valve clearance
adjustment and pressure test of the injectors as well.
The marina is like heaven compared to the very basic
standard of the hard standing wharf. It includes a pool, restaurant, café,
bakery, onboard internet by cable and a very nice sanitary block, and
reasonably priced. Reunion with several friends from the wharf. If not happy
hour in the bar, we meet in the yachts for a sundowner. A dangerous place to
stay too long!
Friday evening a gang shared a maxitaxi northwards to
the little town Gouyave with its weekly event Fish Friday. A closed street with
stalls, where all possible types of fish food was on sale, delicious fish kebab,
barbequed, fried and cooked fish, fish soup, fish burgers etc.
We have not met Jaja and Claes, crew of Septima, since
Scotland 2005, but been in contact since then. It was a great rendez vous this autumn, and now we celebrated
the coming Christmas time with homemade glühwine and ginger cookies, a Swedish
tradition.
Claes has kindly helped us to install navigation
software in our new computer. All new PC’s have 64 bits Windows 7 operating
systems, which do not work with older software. New software had to be downloaded from the
net, an easy task with onboard internet by cable. Also the sat phone is now
connected to the PC for downloading weather reports wherever we are.
As compensation Johan has helped to renovate Septima’s
teak deck. A good exercise before our own coming renovation work. The teak is
rapidly worn out by sun and sea and the plugs over the screws need to be
replaced and the caulking in the joints renewed.
Here we have also met other Swedish yachts such as Ruth,
Osophine, Vagabond, Noatun, Flying Penguin, Solea, Shaddock, Chesnock and Lady
in Blue. Besides there are others around.
The daytime temperature is now below 30 ºC.
Guess what building (on the last photo above) has the
best sea view? The answer will come in the next letter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar