Måndag 21 Juli 2014 Falmouth, Storbritannien
Tripp:
1330 nm Totalt: 16890 nm
Vi
befinner oss fortfarande i ett stort högtryck med mycket lite vind.
Men vi måste vidare. Först 2,5 dygns motorgång i stiltje rakt
norrut från Azorerna för att finna vind på latitud nord 44 grader.
Detta är den vanliga situationen för att ta sig från ögruppen.
Senare får vi
slör i lätta vindar, dyning, båten rullar, seglen slår,
enerverande.
Förberedelser inför sista etappen till Europa Preparation for the last leg to Europe |
Stiltje / A calm ocean |
Fartygsleden mellan New York och Medelhavet passeras. Flera fartyg siktas på det annars ödsliga havet. Närmare Engelska kanalen kommer fartygstrafiken att tätna. Var är alla andra segelbåtar som går från Azorerna till Europa? Ingen syns till. Förmodligen gömmer dom sig under horisonten.
Gribfilerna
är inte att lita på. I flera dagar har de spått NO-vind, medan
verkligheten har varit V-vind. Däremot har vädergurun
Chris prognoser stämt kusligt bra.
Lagar
värmaren, byter fläktmotorn, lagren kärvar, korroderat, för lite
användning i tropikerna.
Värmaren
kommer att behövas ju längre norrut vi kommer. Redan nu är det
kyligt på nätterna, ibland endast 14 grader, men solen värmer gott
och termometern orkar strax över 20-graders strecket på dagarna.
Dagarna
blir enformiga och fördrivs med vakthållning, läsning, frågesport,
DVD tittande, måltider och sömn. Nu på hemresan är det inte samma
geist som på utresan. Det känns mer som en transportsegling och vi
längtar hem till släkt och vänner.
Ett
fiskefartyg snurrar ett helt dygn runt en 500 m grundtopp, hoppas den
inte dammsuger upp allt. 11 spanska fiskebåtar har möte mitt på
havet och ritar sina sicksackmönster på vår dataskärm medan de
fiskar.
Fiskebåtar ritar sicksackmönster på vår dataskärm Fishing boats are drawing zigzag lines on our PC screen |
Dimma ju närmare Europa vi kommer. Sikt mindre än 2 nm (3 km). Radarkoll. Radarn har vi inte haft så mycket nytta av under 4 år mer än att kolla positionen när sjökorten är mindre noggranna. Men när den används är den ovärderlig.
En
flock liror samlas i vår närhet, tydligen väntar de på något
gott, kanske ett fiskstim. En val dyker upp bara 20 m från Xavita
och blåser! Kommer upp ytterligare flera gånger för att andas
innan den dyker ner till det stora blå.
Titta noga så ser ni valens rygg Look carefully and you will see the back of the whale |
Inte lätt att dricka kaffe i sjögången Not so easy having coffee in the swell |
Volvo Ocean Race deltagarna "Abu Dhabi" och "Alvimedica" dundrar förbi oss i 17 knop. De är ute och träningsseglar från USA till Storbritannien. Efter 9 dagars segling skiljer bara 7 timmar mellan båtarna! Själva jordenrunttävlingen startar i oktober med målgång i Göteborg juni 2015.
Alvimedica |
Nära
nedseglade av fiskebåten "Stelissa" i dagsljus och bra
sikt! Vi seglade bidevind och den kom från babord i 10 knop. Ingen
reaktion syntes, varför vi startade motorn som en säkerhetsåtgärd.
Den kom närmare och närmare utan att gira undan. Till slut la vi i
full fart fram och körde föbi ca 50 meter framför fiskebåtens
stäv. Vi såg att bryggan var obemannad. Ropar upp på VHF-en, de
var helt ovetande om situationen och sade att de inte såg oss på
radarn. Sanningen är att de inte hade någon utkik under en längre
tid.
Efter 11 dagar når vi Englands
sydvästra hörn i sol och svaga vindar. Gröna ängar och stora
herrgårdar kantar vägen in till Falmouth. Söndag och fullt av
seglare ute. Roligt att se många traditionella båtar under segel.
Vi tar en gästboj bland alla andra bojliggare. Går iland och äter
fish and chips.
Monday 21 July, 2014 Falmouth, Great Britain
Trip:
1330 nm Total: 16890 nm
We are still in a high pressure area
with light winds. But we have to go. First 2.5 days motoring
northwards from The Azores in calm weather to find wind on latitude
north 44 degrees. This is the normal situation when leaving the
islands. Later we have a broad reach in light winds, swell, our yacht
is rolling, the sails are flapping, it is nerve-racking.
The
ship lane between New York and The Mediteranian is crossed. Several
ships are seen on the normally empty ocean. Closer to The English
Channel the traffic will be more crowdy. Where are all the other
yachts going from The Azores to Europe? Probably hiding under the
horizon.
The
grib files are not reliable. Several days they have predicted
NE-winds, while the reality was westerlies. On the contrary the
prognosis of the weather guru Chris have been amazingly accurate.
Repairing
the heater, changing the blower, the bearings are corroded, too less
use in the tropics. The heater will be needed further northwards. It
is already chilly during night time, sometimes only 14 degrees C, but
the sun is warming us up during day time and the thermometer climbs
up to 20 degrees.
The
days become monotonous and are filled with watches, reading, quizes,
DVD movies, eating and sleeping. Now during our way back home there
is not the same emphasis as during our way out. It is more like a
transport and we are longing for family and friends.
A
fishing vessel is circulating around a 500 m shallow during a whole
day and night. Hopefully it does not vacuum all fishes. 11 Spanish
fishing boats have a meeting out in the ocean and are drawing zigzag
lines on our PC screen while fishing.
Fog
apppears when we are coming closer to Europe. Visibility less than 2
nm (3 kilometers). Checking the radar. The radar has not been of much
use during our 4 years except for checking our position when the
charts are less accurate. But it is invaluable when used.
A
group of shearwaters are flying nearby, obviously they are waiting
for some gooodies, maybe a shoal of fish. A whale surfaces only 20 m
from Xavita and blows! Comes up several times for breathing before it
dives down to the great blue.
Running
with poled out sails on the Biscaya latitude in a fresh south
westerly and big swell. Xavita is rolling from side to side and
dipping the toe rails in the sea. Life is becoming uncomfortable.
The
Volvo Ocean Race participants "Abu Dhabi" and "Alvimedica"
are flying passed us in 17 knots.
They
are out on a tune up sail from US to Great Britain. Only 7 hours
differ between the racers
after
9 days of sailing. The round the globe race starts in October and is
finished in Gothenburg in June 2015.
Almost rammed by the fishing boat
"Stelissa" in day light and good visibility! We were close
hauled and it approached us from port side in 10 knots. No action was
taken, why we started our engine as a safety precaution. The fishing
boat came closer and closer without giving way. Finally we gave full
throtle ahead and passed about 50 meters in front of her bow. We saw
there was nobody in the wheelhouse. Calling on the VHF radio, they
say they were unaware of the situation and did not notice us on their
radar. The truth is that they had not a look out for a long time.
After 11 days we reach the southwest
corner of England in sun and light winds. Green meadows and large
mansions along our way to Falmouth. Sunday and many yachts are out
sailing. Interesting to see many traditional boats under sail. We
picked up a visitors mooring among all other moored yachts. Walk
ashore and have fish and chips.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar