Måndag 11
mars 2013 St Croix,
Amerikanska Jungfruöarna
Trip: 250 nm Totalt: 8645 nm
Den branta och ogästvänliga klippön Redonda har faktiskt varit bebodd av gruvarbetare som bröt fosfat fram till början av 1900-talet. En irländare bosatte sig där, annekterade ön och utropade sin son till kung av Redonda.
Saint Kitts och Nevis blir nästa stopp. Vi har glömt att dessa är de Små Antillernas mest byråkratiska öar och en massa papper måste fyllas i. Tre olika kontor skall besökas i en bestämd ordning och avgifter betalas. De ser undrande på oss när vi har svårt att förklara var vi varit natten innan när vi struntade i inklareringen.
Stora
kryssningsfartyg ligger vid kaj i Saint Kitts. Stan är översvämmad av
passagerare. Turismen är den största inkomstkällan i Karibien.
Vår kortvågsradio fungerar igen efter att elkablarna bytts till grövre. Det var alltså spänningsfall som var felet. Varje morgon håller vi radiokontakt med andra svenska båtar via det svenska Karibiennätet. På eftermiddagen går det ofta att få kontakt med radioamatörer i Sverige både på amatörradiobandet och marinradiobandet.
På morgonen syns
Saint Croix på horisonten. Mer om den tidigare danska kolonin i nästa resebrev.
Trip: 250 nm Totalt: 8645 nm
Två vilda
delfiner har funnit sig tillrätta i ankringsviken på Les Saintes och simmar
mellan båtarna.
Vi har en
otrolig tur och lyckas hoppa i vattnet och simma bredvid dem när de passerar
vår båt. En fantastisk känsla att komma så nära dessa charmiga och intelligenta
djur. De tittar på oss med sitt leende innan de dyker ner till botten för att
söka föda. Vad tänker de på när de ser oss? Efter en stund kommer de upp till
ytan och tar tre andetag innan de dyker ner igen. Birgitta simmar med delfiner / Birgitta swims with dolphins |
Seglatsen
fortsätter norrut utmed Guadeloupes läsida där vinden som vanligt leker med
oss. Ibland behagar vinden blåsa förifrån, ibland akterifrån och ibland inte
alls.
Denna gång
passerar vi ön Montserrat i dagsljus och ser vulkanens utströmmande ånga och
gaser. Som vi skrivit i tidigare resebrev hade vulkanen ett stort utbrott 1997
då huvudstaden förstördes. Det började redan 2 år tidigare med att kratern
byggdes upp i höjden av uppkommande lava. Till slut kollapsade kraterväggarna
och lavan strömmade ner och dränkte staden. Nu kan vi på nära håll se
förödelsen. Enstaka husskelett sticker upp ur den stelnade lavafloden. Lavan
har även strömmat ut i havet och utökat öns areal med flera kvadratkilometer. Svaveldioxiden
känns tydligt i luften när vi passerar. Halva
ön är utrymd och är en förbjuden zon. Endast i den nordligaste delen är det
tillåtet att vistas och bo. Vi ankrar i en gungig bukt innanför nordudden och
struntar i tull och inklarering eftersom det är söndag kväll och vi skall
fortsätta nästa morgon.
Gaser och lavaström från vulkanen på Montserrat Gases and lava streams of the Montserrat volcano |
Husruiner i lavan / Ruins of houses in the lava |
Den branta och ogästvänliga klippön Redonda har faktiskt varit bebodd av gruvarbetare som bröt fosfat fram till början av 1900-talet. En irländare bosatte sig där, annekterade ön och utropade sin son till kung av Redonda.
Redonda |
Saint Kitts och Nevis blir nästa stopp. Vi har glömt att dessa är de Små Antillernas mest byråkratiska öar och en massa papper måste fyllas i. Tre olika kontor skall besökas i en bestämd ordning och avgifter betalas. De ser undrande på oss när vi har svårt att förklara var vi varit natten innan när vi struntade i inklareringen.
Modern version av en klassisk J-yacht Modern version of a classic J-yacht |
Pelikaner / Pelicans |
Kohäger / Aigret |
Från Saint
Kitts blir det en dygnslång segling till Saint Croix i Amerikanska
Jungfruöarna.
Nu inträffar
det ovanliga att passadvinden dör ut och vi får ta motorn till hjälp större
delen av sträckan. Dyningen består dock och vi rullar fram under stjärnorna.
Det jättelika kryssningsfartyget Independence of the Seas passerar i mörkret
som ett upplyst tivoli. De besvarar vårt radioanrop och bekräftar att vi syns
tydligt på deras radar.Vår kortvågsradio fungerar igen efter att elkablarna bytts till grövre. Det var alltså spänningsfall som var felet. Varje morgon håller vi radiokontakt med andra svenska båtar via det svenska Karibiennätet. På eftermiddagen går det ofta att få kontakt med radioamatörer i Sverige både på amatörradiobandet och marinradiobandet.
Kortvågsradion / The HAM radio |
Monday 11 March, 2013 St Croix, American Virgin Islands
Trip: 250 nm Total: 8645 nm
Two wild dolphins have made the anchorage at Les
Saintes as their home and are swimming between the yachts. We have an
incredible luck and manage to jump into the sea and swim alongside them as they
pass us. A fantastic feeling to be so close to these charming and intelligent
creatures. They are looking at us with their special smile before they dive to
the bottom searching for food. What are they thinking of when seeing us? After
a while they surface and take three breaths before diving again.
The sail
continous northwards on the leeside of Guadeloupe where the wind plays with us.
sometimes dead ahead, sometimes from astern and sometimes not at all.
This time we
pass the island Montserrat in daylight and see the steam and gases from the
volcano. As we have mentioned in a previous letter the volcano had a great outflow
in 1997 when the capital was destroyed. It began already two years earlier when
the crater was built up higher and higher by the lava. Finally the crater walls
collapsed and the lava flow buried the town. Now we can have a close look at the devastation. Some
few house ruins pop up in the lava flow. The lava has also discharged into the
sea and created some additional square kilometers of land. The sulphur oxide
fumes can be smelled in the air when we pass. Half of the island is evacuated
and is a forbidden zone. It is only in the northern part you may stay and
reside. We drop anchor in a rolly bay just inside the northern point and do not
bother about clearance as it is Sunday evening and we plan to continue next
morning.
The steep and
unfriendly rock Redonda has, believe it or not, had miners living there, who
mined phosphate until the beginning of the 20th century. An Irishman
settled down, claimed the island and crowned his son King of Redonda.
Saint Kitts and Nevis is our next stop. We have
forgotten that these are the most burocratic islands of the Lesser Antilles and
a lot of paperwork has to be done. Three different offices shall be visited in
a certain order and fees to be paid. They are looking strange upon us when we
have some difficulties explaining where we have been the last night when we did
not make any clearance.
Huge cruise ships are docked at the pier in Saint
Kitts. The town is drowned by passengers. Tourism is the most important source
of income in the Caribbean.
A day and night sail takes us from Saint Kitts to
Saint Croix in The American Virgin Islands. Now the trade wind stops and an
unusual calm takes place. The engine has to help us most of the way. However
the swell remains and we are rolling under the stars. The giant cruise ship
Independence of the Seas passes in the dark illuminated as an amusement park.
They are responding our radio call and confirm that we are visible on their
radar.
Our shortwave radio (HAM radio) is functional again
after getting wires with larger area. It was obviously voltage drop that caused
the failure. We have radio contact every morning with other Swedish yachts on
the Swedish Caribbean net. In the afternoons it is often possible to contact
HAM operators in Sweden on both HAM and marine frequencies.
In the morning Saint Croix rises over the horizon. More
about the former Danish colony in our next letter.
Tänk att få bada med delfiner i det fria...inte på Kolmården.. Grattis Birgitta på födelsedagen! Kram
SvaraRaderaBilderna kommer strax! Sitter just nu på en restaurang och firar.
SvaraRadera