Här kan du följa vår segling till Medelhavet.
Vi har bytt till ny båt s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Av praktiska skäl använder vi vår förra båts, s/y Xavita, hemsida.

Here you can follow our sailing from Sweden to the Mediterranian.
We have a new yacht s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Of practical reasons we are still using the homepage of our previous yacht s/y Xavita.


Klicka på bilderna föratt se dem i större format. NOTE! Click on the photos to have a larger image.

måndag 11 mars 2013

Simma med delfiner / Swim with dolphins

Måndag 11 mars 2013                     St Croix, Amerikanska Jungfruöarna
Trip:  250 nm                                                     Totalt: 8645 nm

Två vilda delfiner har funnit sig tillrätta i ankringsviken på Les Saintes och simmar mellan båtarna.
Vi har en otrolig tur och lyckas hoppa i vattnet och simma bredvid dem när de passerar vår båt. En fantastisk känsla att komma så nära dessa charmiga och intelligenta djur. De tittar på oss med sitt leende innan de dyker ner till botten för att söka föda. Vad tänker de på när de ser oss? Efter en stund kommer de upp till ytan och tar tre andetag innan de dyker ner igen.

Birgitta simmar med delfiner / Birgitta swims with dolphins

Seglatsen fortsätter norrut utmed Guadeloupes läsida där vinden som vanligt leker med oss. Ibland behagar vinden blåsa förifrån, ibland akterifrån och ibland inte alls.



Denna gång passerar vi ön Montserrat i dagsljus och ser vulkanens utströmmande ånga och gaser. Som vi skrivit i tidigare resebrev hade vulkanen ett stort utbrott 1997 då huvudstaden förstördes. Det började redan 2 år tidigare med att kratern byggdes upp i höjden av uppkommande lava. Till slut kollapsade kraterväggarna och lavan strömmade ner och dränkte staden. Nu kan vi på nära håll se förödelsen. Enstaka husskelett sticker upp ur den stelnade lavafloden. Lavan har även strömmat ut i havet och utökat öns areal med flera kvadratkilometer. Svaveldioxiden känns tydligt i luften när vi passerar.  Halva ön är utrymd och är en förbjuden zon. Endast i den nordligaste delen är det tillåtet att vistas och bo. Vi ankrar i en gungig bukt innanför nordudden och struntar i tull och inklarering eftersom det är söndag kväll och vi skall fortsätta nästa morgon.


Gaser och lavaström från vulkanen på Montserrat
Gases and lava streams of the Montserrat volcano


Husruiner i lavan / Ruins of houses in the lava

Den branta och ogästvänliga klippön Redonda har faktiskt varit bebodd av gruvarbetare som bröt fosfat fram till början av 1900-talet. En irländare bosatte sig där, annekterade ön och utropade sin son till kung av Redonda.

Redonda

Saint Kitts och Nevis blir nästa stopp. Vi har glömt att dessa är de Små Antillernas mest byråkratiska öar och en massa papper måste fyllas i. Tre olika kontor skall besökas i en bestämd ordning och avgifter betalas. De ser undrande på oss när vi har svårt att förklara var vi varit natten innan när vi struntade i inklareringen.

Modern version av en klassisk J-yacht
Modern version of a classic J-yacht

Pelikaner / Pelicans

Kohäger / Aigret
Stora kryssningsfartyg ligger vid kaj i Saint Kitts. Stan är översvämmad av passagerare. Turismen är den största inkomstkällan i Karibien.

Från Saint Kitts blir det en dygnslång segling till Saint Croix i Amerikanska Jungfruöarna.
Nu inträffar det ovanliga att passadvinden dör ut och vi får ta motorn till hjälp större delen av sträckan. Dyningen består dock och vi rullar fram under stjärnorna. Det jättelika kryssningsfartyget Independence of the Seas passerar i mörkret som ett upplyst tivoli. De besvarar vårt radioanrop och bekräftar att vi syns tydligt på deras radar.
 
Vår kortvågsradio fungerar igen efter att elkablarna bytts till grövre. Det var alltså spänningsfall som var felet. Varje morgon håller vi radiokontakt med andra svenska båtar via det svenska Karibiennätet. På eftermiddagen går det ofta att få kontakt med radioamatörer i Sverige både på amatörradiobandet och marinradiobandet. 

Kortvågsradion / The HAM radio
På morgonen syns Saint Croix på horisonten. Mer om den tidigare danska kolonin i nästa resebrev.


Monday 11 March, 2013           St Croix, American Virgin Islands
Trip: 250 nm                                 Total: 8645 nm

Two wild dolphins have made the anchorage at Les Saintes as their home and are swimming between the yachts. We have an incredible luck and manage to jump into the sea and swim alongside them as they pass us. A fantastic feeling to be so close to these charming and intelligent creatures. They are looking at us with their special smile before they dive to the bottom searching for food. What are they thinking of when seeing us? After a while they surface and take three breaths before diving again.

 The sail continous northwards on the leeside of Guadeloupe where the wind plays with us. sometimes dead ahead, sometimes from astern and sometimes not at all.

This time we pass the island Montserrat in daylight and see the steam and gases from the volcano. As we have mentioned in a previous letter the volcano had a great outflow in 1997 when the capital was destroyed. It began already two years earlier when the crater was built up higher and higher by the lava. Finally the crater walls collapsed and the lava flow buried the town. Now we can have a close look at the devastation. Some few house ruins pop up in the lava flow. The lava has also discharged into the sea and created some additional square kilometers of land. The sulphur oxide fumes can be smelled in the air when we pass. Half of the island is evacuated and is a forbidden zone. It is only in the northern part you may stay and reside. We drop anchor in a rolly bay just inside the northern point and do not bother about clearance as it is Sunday evening and we plan to continue next morning.

 The steep and unfriendly rock Redonda has, believe it or not, had miners living there, who mined phosphate until the beginning of the 20th century. An Irishman settled down, claimed the island and crowned his son King of Redonda.        

Saint Kitts and Nevis is our next stop. We have forgotten that these are the most burocratic islands of the Lesser Antilles and a lot of paperwork has to be done. Three different offices shall be visited in a certain order and fees to be paid. They are looking strange upon us when we have some difficulties explaining where we have been the last night when we did not make any clearance.

Huge cruise ships are docked at the pier in Saint Kitts. The town is drowned by passengers. Tourism is the most important source of income in the Caribbean.

A day and night sail takes us from Saint Kitts to Saint Croix in The American Virgin Islands. Now the trade wind stops and an unusual calm takes place. The engine has to help us most of the way. However the swell remains and we are rolling under the stars. The giant cruise ship Independence of the Seas passes in the dark illuminated as an amusement park. They are responding our radio call and confirm that we are visible on their radar.

Our shortwave radio (HAM radio) is functional again after getting wires with larger area. It was obviously voltage drop that caused the failure. We have radio contact every morning with other Swedish yachts on the Swedish Caribbean net. In the afternoons it is often possible to contact HAM operators in Sweden on both HAM and marine frequencies.  

In the morning Saint Croix rises over the horizon. More about the former Danish colony in our next letter.   

2 kommentarer:

  1. Tänk att få bada med delfiner i det fria...inte på Kolmården.. Grattis Birgitta på födelsedagen! Kram

    SvaraRadera
  2. Bilderna kommer strax! Sitter just nu på en restaurang och firar.

    SvaraRadera