Här kan du följa vår segling till Medelhavet.
Vi har bytt till ny båt s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Av praktiska skäl använder vi vår förra båts, s/y Xavita, hemsida.

Here you can follow our sailing from Sweden to the Mediterranian.
We have a new yacht s/y Carpe Diem, Jeanneau Sun Odyssey 40.
Of practical reasons we are still using the homepage of our previous yacht s/y Xavita.


Klicka på bilderna föratt se dem i större format. NOTE! Click on the photos to have a larger image.

lördag 20 november 2010

Medelhavet / Mediterranean

Lördag 20 november Port Saint Louis
Totalt: 1406 nm 257 slussar
Äntligen framme vid Medelhavet efter 2,5 månader och 257 slussar. Den sista dagen på Rhône bjöd på 4-5 knops medström. Medelhavet är faktiskt turkosblått och härligt friskt jämfört med Rhônes bruna flodvatten. Vi har t.o.m. sett en flock flamingos, fastän vi bara gick en kort sträcka i Medelhavet till en marina för att masta. Masten var ju nedskickad tidigare från Travemünde och låg och väntade på oss härnere. Mastningen gick snabbt med varvets skickliga personal. Man får inte masta själv. Mastkranar finns inte utan det görs med mobilkran. Solen strålade och varmt i luften, T-shirtväder. Nu ser Xavita ut som en segelbåt igen. Vi har kollat priser för vinteruppläggning på internet och dessutom cyklat runt till varven häromkring för att höra oss för. Det är stora prisskillnader. Vi har valt Navy Service som är ett stort vinteruppläggningsvarv med över 1000 båtar uppställda på land och med all behövlig service, restaurang och reparationsmöjligheter. På måndag tas båten upp. Vi gör som alla andra härnere och tar upp båten med masten på. Dessutom skall vi konservera motorn, tvätta skrov och inredning och stuva allt för vintern.

Saturday 20 November Port Saint Louis
Total: 1406 nm 257 locks
At last in the Mediterranean after 2.5 months and 257 locks. The last day on the Rhône gave us a following current of 4-5 knots. The Mediterranean is really turquoise and clean compared to the brown water of the Rhône. We have even seen a flock of flamingos when we went a short distance to a boatyard for stepping the mast. We have sent the mast with truck earlier from Travemünde in Germany and it laid here and waited for us. The stepping of the mast was quickly done by the skilled staff of the yard. You are not allowed to do the job yourself. There are no special mast cranes like in Sweden so mobile cranes are used. It was a sunny day and warm, T-shirt weather. Now Xavita looks like a sailing yacht again. We have checked prices for winter storage on internet and also visited several boatyards around by bicycle. There are great differences in prices. We have chosen Navy Service. It is a large boatyard for winter storage with more than 1000 boats on the hard, all types of services, restaurant and repair facilities. On Monday the yacht will be hauled out. We do as everybody does here and lay up with stepped mast. Besides we will winterize the engine, clean the yacht inside out and stow everything for the winter months.


Den kända bron i Avignon
The famous bridge in Avignon

Sista slussen
Last lock

Över 5 knops medström
More than 5 knots following current

Port Saint Louis

Masten sätts upp
Stepping the mast

Flamingos

5 kommentarer:

  1. Känns det skönt nu? När kommer ni hem och hur länge stannar ni innan resan fortsätter? Här snöar det lite! Tina

    SvaraRadera
  2. Ja, det är faktiskt skönt att det är slut på slussar. Nu står båten på land och skall göras ren från all kanalsmuts, Vi sitter på varvets rest.-bar, där det finns internet. Skall leta hemresa. Måste ju vara hemma till den 11:e !!!!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Det låter trevligt!Då ses vi! Sen reser vi till Kuba så nån restaurang blir det inte för mej! Välkomna hem till Sverige! Tina

    SvaraRadera